Zoekresultaat 411 - 420 van 424 resultaten

  • Paspoort

    Het aanvragen van een paspoort kan alleen op afspraak. U moet de Nederlandse Nationaliteit hebben en staat ingeschreven in de gemeente. Iedereen moet het paspoort persoonlijk aanvragen en afhalen (jonge kinderen moeten ook  aanwezig zijn bij aanvragen en afhalen). U betaalt bij de aanvraag. Na zes werkdagen kunt u uw paspoort afhalen zonder afspraak tijdens de openingstijden.  Haal het paspoort binnen drie maanden na uw aanvraag op. Daarna wordt het paspoort ongeldig en zijn wij verplicht het te vernietigen. In dat geval moet u opnieuw de aanvraag doen en betalen. U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Reist u met kinderen? Lees hier meer informatie over op de website van de Rijksoverheid. Reist u veel, dan kan het handig zijn om een Zakenpaspoort (meer bladzijden; meer ruimte voor visa en douanestempels) of een Tweede Paspoort (i.v.m conflicterende landen) aan te vragen.   Noodpaspoort Bent u uw paspoort kwijtgeraakt en moet u onmiddellijk op reis? Vraag dan een noodpaspoort aan bij de marechaussee (geldig voor één reis). Kijk op deze website van de Marechaussee voor meer informatie.

  • Gebouw of grond met voorkeursrecht verkopen

    De gemeente wil in sommige gevallen eigenaar worden van percelen, waar zij een bepaalde ontwikkeling voor ogen heeft. Om ervoor te zorgen dat deze percelen tussentijds niet verkocht worden aan derden, kan er via de Wet voorkeursrecht gemeenten (WVG) een recht van eerste koop worden gevestigd. Hiervoor gelden bepaalde richtlijnen, zoals het publiceren van de percelen waarop WVG is gevestigd, de termijnen (en de verlening ervan) en de wijze waarop de gemeente dient te handelen indien een perceel daadwerkelijk te koop wordt aangeboden.

    Soms heeft de gemeente voorkeursrecht op een huis of een stuk grond. U moet uw huis of grond dan aan de gemeente aanbieden. Dit betekent dat de gemeente voorrang heeft om dit te kopen. De gemeente krijgt voorkeursrecht op gebouwen en grond waarvoor een nieuwe bestemming is vastgelegd.

    U kunt de gemeente vragen om uw eigendom toch niet te kopen. Bijvoorbeeld als de rechtsvorm van uw bedrijf verandert van VOF naar BV. Of als u al eerder heeft afgesproken het te ruilen of te schenken.

    Is uw bedrijf of onderneming onderdeel van uw grond of gebouw? Dan mag u eisen dat de gemeente hiermee rekening houdt bij de verkoop.

  • Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

    Werkgevers kunnen vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), een ‘bewijs van goed gedrag’. Voor bijvoorbeeld leraren, medewerkers in de dagopvang en buitenschoolse opvang of gastouders is een VOG verplicht. Ook is een VOG soms nodig voor een visum of als u gaat emigreren. U kunt een VOG aanvragen in de gemeente waar u staat ingeschreven. Staat u niet ingeschreven in een gemeente in Nederland dan vraagt u de VOG rechtstreeks aan bij het ministerie van Veiligheid en Justitie.

  • Automatische incasso gemeentelijke belastingen

    Als u de gemeente machtigt voor automatische incasso voor de gemeentelijke belastingen, wordt het totaalbedrag van het aanslagbiljet in bijbehorende termijnen afgeschreven van het rekeningnummer dat u heeft opgegeven. De data waarop de bedragen worden afgeschreven, staan op het aanslagbiljet vermeld. Aanvragen, intrekken of wijzigen Met bovenstaand digitaal formulier kunt u de automatische incasso: Aanvragen; Intrekken; Wijzigen: u kunt uw IBAN-rekeningnummer wijzigen. Deelname aan de automatische incassoregeling is niet mogelijk wanneer het totaalbedrag van een aanslagbiljet meer dan € 50.000 bedraagt.

  • Conceptverzoek omgevingsvergunning

    Let op: In verband met de hoeveelheid aanvragen kan de afhandeling van uw zaak langer duren dan u van ons gewend bent. U heeft een plan om iets te veranderen op uw perceel. Mogelijk wilt u iets gaan (ver)bouwen. U heeft bijvoorbeeld de wens voor een uitrit naar de weg. Of u wilt uw droom waarmaken door het starten van een bedrijf. Voor deze plannen heeft u misschien een omgevingsvergunning nodig. De afdeling Dienstverlening geeft u graag advies over uw plan en bekijkt of het in de regels past. Met het conceptverzoek beoordelen wij of u een omgevingsvergunning nodig heeft en wat de haalbaarheid van uw plan is.

  • Klacht indienen

    Klachtafhandeling is het in behandeling nemen van klachten over het gedrag van de gemeente. Wanneer men vindt dat men door iemand van de gemeente niet correct is behandeld, kan men een klacht indienen bij de gemeente. De klacht moet gericht zijn op het gedrag van de gemeente ten opzichte van een burger of een bedrijf. Vaak gaat het om klachten over niet behoorlijk gedrag, zoals niet reageren op brieven of het niet nakomen van afspraken of toezeggingen. De klacht moet gekoppeld zijn aan het gedrag van een persoon die bij de gemeente werkt. De klachtenregeling is niet bedoeld voor inhoudelijke aangelegenheden zoals gemeentelijke plannen, besluiten en het gemeentelijke beleid in het algemeen. Ook over besluiten van bestuursorganen kan niet worden geklaagd. Tegen deze besluiten staan de gebruikelijke rechtsmiddelen van bezwaar en beroep open. De klachtenregeling is evenmin bedoeld om te klagen over gemeentelijke heffingen en tarieven. Klachten die betrekking hebben op de openbare ruimte, bijvoorbeeld een kapotte lantaarnpaal of een losliggende stoeptegel, kunnen telefonisch worden gemeld bij Twente Milieu, telefoon (0900) 8520 111.

  • Paspoort

    Het aanvragen van een paspoort kan alleen op afspraak. U moet de Nederlandse Nationaliteit hebben en staat ingeschreven in de gemeente. Iedereen moet het paspoort persoonlijk aanvragen en afhalen (jonge kinderen moeten ook  aanwezig zijn bij aanvragen en afhalen). U betaalt bij de aanvraag. Na zes werkdagen kunt u op afspraak uw paspoort afhalen. Haal het paspoort binnen drie maanden na uw aanvraag op. Daarna wordt het paspoort ongeldig en zijn wij verplicht het te vernietigen. In dat geval moet u opnieuw de aanvraag doen en betalen. U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Reist u met kinderen? Lees hier meer informatie over op de website van de Rijksoverheid. Reist u veel, dan kan het handig zijn om een Zakenpaspoort (meer bladzijden; meer ruimte voor visa en douanestempels) of een Tweede Paspoort (i.v.m conflicterende landen) aan te vragen.   Noodpaspoort Bent u uw paspoort kwijtgeraakt en moet u onmiddellijk op reis? Vraag dan een noodpaspoort aan bij de marechaussee (geldig voor één reis). Kijk op deze website van de Marechaussee voor meer informatie.

  • Aangifte doen van overlijden

    Als een persoon overlijdt, moet iemand aangifte van overlijden doen in de gemeente waarin de persoon is overleden. Vaak doet de begrafenisondernemer dit voor de nabestaanden. De gemeente geeft toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. Dit heet het verlof tot begraven of cremeren.

    De gemeente past ook de basisregistratie personen (BRP) aan en maakt een overlijdensakte op. Nabestaanden kunnen een uittreksel van de overlijdensakte krijgen. Dit heeft u nodig om praktische zaken te regelen. Bijvoorbeeld de erfenis en het opzeggen van de huur of abonnementen. Meestal zorgt de uitvaartondernemer voor het uittreksel. U kunt ook zelf een uittreksel bij de gemeente opvragen.

    Onder het tabje "formulieren" vindt u de link om digitaal aangifte te doen van overlijden (inloggen met eHerkenning)

    Aan welke instanties wordt een bericht van overlijden doorgegeven?

    Wij geven een overlijden door aan onderstaande instanties (indien van toepassing):

    • Rijksbelastingen
    • Waterschap Veluwe
    • Ziektekostenverzekeraars
    • Rijkskadaster en Openbare Registers
    • USZO/ABP/FB/IT/BO/BIV
    • Pensioenfondsen
    • UWV
    • SVB (sociale verzekeringsbank)
    • Gemeentelijke belastingen
      

     

  • Aankoop groen- of reststroken

    Op 10 november 2020 heeft de gemeenteraad het Kwaliteitsplan Openbaar Groen (KOG) vastgesteld. Hierdoor is het voor inwoners en bedrijven in bepaalde situaties mogelijk om gemeentelijke groen- of reststroken welke aan hun percelen grenzen, aan te kopen.

  • Tweede Paspoort

    De gemeente verstrekt op verzoek een tweede paspoort aan mensen die vaak in het buitenland moeten zijn. Het kan voorkomen dat in uw eerste paspoort stempels staan van landen die in conflict zijn met de landen die u moet bezoeken. Dat kan problemen opleveren bij de toelating tot die landen. Een tweede paspoort kan dan uitkomst bieden. Een tweede paspoort kan ook nodig zijn als u regelmatig dringend moet reizen naar landen waar een visum voor verplicht is. Bijvoorbeeld als uw paspoort al bij een ambassade is voor het aanvragen van een visum. U kunt dan met het tweede paspoort een visum aanvragen voor een ander land. Een tweede paspoort is 2 jaar geldig.