Zoekresultaat 11 - 20 van 43 resultaten

  • Gedenkboom

    Op de begraafplaatsen is een stalen gedenkboom aanwezig waarin koperen gedenkbladeren worden gehangen. De naam van de overledene wordt met de geboorte- en sterftedatum in een gedenkblaadje gegraveerd. Het blaadje wordt in overleg met de nabestaanden door de begraafplaatsmedewerker in de gedenkboom bevestigd.Aanvraag gedenkblaadje U kunt een gedenkblaadje aanvragen via onderstaand formulier Vraag een gedenkblaadje aan

  • Urgentie aanvragen voor een huurwoning

    Wanneer u onverwacht in een situatie terecht komt waardoor u dringend woonruimte nodig heeft, wordt verwacht dat u eerst zelf probeert een oplossing te zoeken. Lukt dat niet, dan kunt u mogelijk in aanmerking komen voor urgentie. Voor de gemeente De Ronde Venen verzorgt Het Vierde Huis de kansadviesgesprekken en administratieve verwerking van urgentieaanvragen.

  • Jaarlijkse subsidie vaststellen

    Een jaarlijkse subsidie is een subsidie voor voortdurende activiteiten aan een instelling wordt verstrekt. Subsidies van meer dan € 5.000,- moet u verantwoorden. U moet hiervoor een verzoek tot vaststelling (verantwoording) indienen. Hoe u de subsidie moet verantwoorden staat in de brief met het besluit op de aanvraag van de subsidie (beschikking) die u hebt ontvangen. Stel een jaarlijkse subsidie vast

  • Omgevingsvergunning voor het milieu aanvragen

    Bedrijven die het milieu zwaar belasten, hebben een omgevingsvergunning milieu nodig. U kunt dit nodig hebben als uw bedrijf bijvoorbeeld: veel energie verbruikt de lucht vervuilt geluidsoverlast veroorzaakt stankoverlast veroorzaakt U heeft geen omgevingsvergunning milieu nodig als uw bedrijf weinig impact heeft op het milieu. Denk aan kantoren, zorginstellingen, huisartsenpraktijken en peuterspeelzalen. Soms vraagt u bij de provincie een vergunning aan of doet u daar een melding. Meestal gaat het dan om grotere bedrijven, zoals chemische fabrieken. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact op met de provincie. De omgevingsvergunning kan nadelen hebben voor de natuur. Het behoud van beschermde gebieden, planten- of diersoorten kan namelijk gevaar lopen. Geef dit duidelijk aan in de aanvraag. U heeft dan de volgende keuze: U vraagt bij de provincie een omgevingsvergunning natuur aan. De provincie beoordeelt alleen de gevolgen voor de natuur. De provincie kan speciale eisen stellen, zoals ecologische begeleiding. Daarna vraagt u bij de gemeente een omgevingsvergunning milieu aan. De gemeente beoordeelt dan niet de gevolgen voor de natuur. U vraagt bij de gemeente een omgevingsvergunning milieu aan. Daarbij geeft u aan dat u ook een omgevingsvergunning natuur wilt aanvragen. Dit heet een meervoudige aanvraag. Bij een meervoudige aanvraag vraagt de gemeente bij de provincie om een advies over de gevolgen voor de natuur.. De gemeente neemt het advies van de provincie mee in het besluit op uw aanvraag. Geeft de provincie een negatief advies? Dan wijst de gemeente uw vergunningsaanvraag af. Bij een omgevingsvergunning milieu geldt meestal de gewone procedure. In een aantal specifieke gevallen geldt de uitgebreide procedure.

  • Uitkering voor oudere gestopte ondernemers

    Een IOAZ-uitkering is voor oudere zelfstandige ondernemers die gestopt zijn met hun bedrijf. Als uw inkomsten te laag zijn nadat u gestopt bent, dan vult de uitkering uw inkomen aan. De hoogte van uw IOAZ-uitkering hangt af van: uw inkomen het inkomen van uw partner uw eigen vermogen het pensioen dat u via een bedrijfspensioen heeft opgebouwd Als u met meer mensen in huis woont, is uw uitkering lager. U kunt de kosten voor levensonderhoud dan namelijk delen. Dit geldt niet voor thuiswonende kinderen jonger dan 27 jaar, studenten en huurders.

  • Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen

    Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u op gehandicaptenparkeerplaatsen parkeren. Er zijn 3 verschillende kaarten: bestuurderskaart: Heeft u een beperking en rijdt u zelf auto en bent u in het bezit van een geldig rijbewijs? Dan kunt u een bestuurderskaart aanvragen (het kenteken wordt niet op de kaart vermeld, wel in het Nationaal Parkeer Register). passagierskaart: Heeft u een beperking en bent u begeleidingsafhankelijk van anderen in het vervoer? Dan vraagt u een passagierskaart aan. een kaart voor zorginstellingen: Hiermee kunnen zorginstellingen hun bewoners met een beperking vervoeren. Goed om te weten: Uw kaart wordt geregistreerd in het Nationaal Parkeer Register. Dit register heeft als doel oneigenlijk gebruik van uw kaart tegen te gaan (onder andere bij diefstal). De bestuurderskaart en de passagierskaart staan op uw naam. Alleen u kunt de kaart gebruiken voor het doel zoals vermeld staat op de kaart. Als bestuurder alleen de bestuurderskaart (B), als passagier alleen de passagierskaart (P). Wat kunt u doen als u de kaart verloren bent? U kunt een vervangende kaart met een nieuw uniek kaartnummer aanvragen. Vul daarvoor een aanvraagformulier in en onderteken het. U kunt het formulier bij het Servicepunt ophalen. U meldt op de website van de gemeente de kaart aan als verloren en voegt een bewijsstuk daarvan bij het aanvraagformulier. Wat kunt u doen als de kaart gestolen is? U kunt een vervangende kaart met een nieuw uniek kaartnummer aanvragen door het invullen en ondertekenen van een aanvraagformulier. U kunt dit formulier bij het Servicepunt ophalen. U doet aangifte van de diefstal bij de politie en voegt het proces verbaal bij het aanvraagformulier. Nu een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen

  • Openbaar groen

    De Ronde Venen is een gemeente die veel waarde hecht aan het groen. Dagelijks zijn tientallen medewerkers actief om de duizenden bomen, struiken, perken en bermen te onderhouden en te beheren. De werkzaamheden aan het groen zijn voor een belangrijk deel seizoensgebonden. Het voorjaar en de zomer staan grotendeels in het teken van: (Handmatige) onkruidbestrijding (wieden, schoffelen) Maaien van de gazons Maaien van de bermen Knippen van hagen De meest voorkomende werkzaamheden in het najaar en de winter zijn: Onderhoudssnoei bomen Vervangen van weggevallen beplanting Snoeien in de verschillende struikvakken (bosplantsoen) Met name het laatste, het snoeien in bosplantsoen, roept regelmatig vragen op bij inwoners. Door het groen regelmatig te snoeien wordt de beplanting juist duurzaam in stand gehouden en beheerd. Omdat er soms sprake is van achterstallig onderhoud en er in het verleden op andere manieren werd aangeplant, is het soms noodzakelijk om de beplanting rigoureus te snoeien. Hierdoor krijgt het groen weer ruimte om opnieuw tot bloei te komen.  

  • Parkeerontheffing blauwe zone aanvragen of wijzigen

    Om een parkeerontheffing blauwe zone aan te vragen, heeft u nodig: het geldige kenteken van het voertuig uw adresgegevens De voorwaarden per parkeerschijfzone zijn verschillend. Bij een afwijzing van de parkeerontheffing krijgt u het betaalde bedrag niet terug. Deze kosten zijn namelijk voor het behandelen van uw aanvraag. Bekijk daarom eerst de de Beleidsregels, voordat u een ontheffing aanvraagt. Een ontheffing kost € 46,45 en is vijf jaar geldig. Ontheffing aanvragen Alleen voor onderstaande parkeerschijfzones kunt u een ontheffing aanvragen. Per zone staat aangegeven wie in aanmerking voor een ontheffing komt. De ontheffing geldt alleen voor de parkeerschijfzone waar u een ontheffing voor heeft aangevraagd. Centrum Mijdrecht Woont u binnen de parkeerschijfzone, dan kunt u een ontheffing aanvragen; Het maximaal aantal ontheffingen voor bewoners bedraagt twee per adres. Het maximaal aantal ontheffingen is afhankelijk van de parkeergelegenheid op eigen terrein. Indien er voldoende ruimte is voor het parkeren van één motorvoertuig op eigen terrein, wordt dit afgetrokken van het maximaal aantal ontheffingen. Het aanvragen van een bezoekersontheffing is niet mogelijk. Hier vindt u de Beleidsregels parkeerschijfzone Mijdrecht. Vinkeveen Woont u of heeft u een instelling waar bedrijfs- of beroepsmatig werkzaamheden worden verricht binnen de parkeerschijfzone, dan kunt u een ontheffing aanvragen; Het maximaal aantal ontheffingen voor bewoners bedraagt twee per adres. Het maximaal aantal ontheffingen is afhankelijk van de parkeergelegenheid op eigen terrein. Indien er voldoende ruimte is voor het parkeren van één motorvoertuig op eigen terrein, wordt dit afgetrokken van het maximaal aantal ontheffingen. Het aanvragen van een bezoekersontheffing is niet mogelijk. Hier vindt u de Beleidsregels parkeerschijfzone Vinkeveen. Abcoude Hier vindt u de plattegronden van onderstaande locaties in Abcoude. Zone 1 Abcoude (Parkeerterrein station Abcoude) Woont u binnen de parkeerschijfzone, dan kunt u een ontheffing aanvragen; Het maximaal aantal ontheffingen voor bewoners bedraagt twee per adres. Het maximaal aantal ontheffingen is afhankelijk van de parkeergelegenheid op eigen terrein. Indien er voldoende ruimte is voor het parkeren van één motorvoertuig op eigen terrein, wordt dit afgetrokken van het maximaal aantal ontheffingen. Bewoners kunnen een bezoekersontheffing aanvragen. Bent u reiziger (dat zijn inwoners uit de gemeente De Ronde Venen die niet woonachtig zijn binnen de parkeerschijfzone en inwoners uit Loenen aan de Vecht, Loenersloot, Nieuwersluis en Vreeland), dan kunt u een ontheffing aanvragen. Het maximaal aantal ontheffingen voor reizigers bedraagt één per adres. Voor reizigers uit de kernen Loenen aan de Vecht, Loenersloot, Nieuwersluis en Vreeland worden maximaal 50 ontheffingen verleend. Daarna komen ontheffingsaanvragen terecht op een wachtlijst. Ontheffingsaanvragen zijn kenteken gebonden. Zone 2 Abcoude (Bedrijventerrein Hollandse kade) Heeft u een bedrijf op de Hollandse kade, dan kunt u een ontheffing aanvragen; Bedrijven op de Hollandse Kade kunnen maximaal twee ontheffingen aanvragen. Werknemers zonder ontheffing kunnen voor lang parkeren gebruik maken van het parkeerterrein bij de hockeyvereniging op het Ruwelspad. Het is ook niet mogelijk een ontheffing aan te vragen voor bezoekers. Ontheffingsaanvragen zijn kenteken gebonden. Zone 3 Abcoude (Woonwijk bij station Abcoude) Woont u binnen de parkeerschijfzone, dan kunt u een ontheffing aanvragen; Het maximaal aantal ontheffingen voor bewoners bedraagt twee per adres. Het maximaal aantal ontheffingen is afhankelijk van de parkeergelegenheid op eigen terrein. Indien er voldoende ruimte is voor het parkeren van één motorvoertuig op eigen terrein, wordt dit afgetrokken van het maximaal aantal ontheffingen. Bewoners kunnen een bezoekersontheffing aanvragen. Hier vindt u de Beleidsregels parkeerschijfzone Abcoude.Wilt u een parkeerontheffing blauwe zone aanvragen of wijzigen? Vraag een parkeerontheffing blauwe zone aan Vraag een wijziging van een parkeerontheffing blauwe zone aan

  • Archief van de gemeente

    Het gemeentelijk archief is verdeeld over twee locaties. Een deel van het archief wordt bewaard op het gemeentehuis in Mijdrecht en een deel bij het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHCVV) in Breukelen. Het RHCVV beheert, in de regel, het archief van de gemeente dat ouder is dan 20 jaar. Daarnaast beheert het regionaal archief ook archieven van verenigingen, stichtingen, kerken, bedrijven, families en personen uit de Ronde Venen.   Bouwvergunningen Op het gemeentehuis in Mijdrecht liggen de bouwvergunning opgeslagen. Wilt u een bouwvergunning opvragen? Mail dan naar omgevingszaken@derondevenen.nl.  Bouwvergunningen van voor 2011 van Abcoude en Baambrugge kunt u opvragen bij het RHCVV.  Van Amstelhoek, De Hoef, Mijdrecht, Vinkeveen en Waverveen en Wilnis heeft het RHCVV de bouwarchieven tot 1989. U kunt per plaats zien welke bouwarchieven het RHCVV beheert. U kunt ook een afspraak maken bij het RHCVV.  Archief algemeen Bent u op zoek naar oude bouwtekeningen, foto’s of andere archieven of bent u benieuwd welke oude archieven zijn bewaard? Dan bent u van harte welkom bij het RHCVV te Breukelen. 

  • Identiteitskaart aanvragen of verlengen

    Vanaf 2 augustus 2021 is er een nieuw model van de Nederlandse identiteitskaart. Vraagt u op of na die datum een nieuwe identiteitskaart aan? Dan krijgt u een kaart met een chip met daarop uw vingerafdrukken. Dit geldt voor iedereen van 12 jaar en ouder. Lees meer over vingerafdrukken op de identiteitskaart. Met een identiteitskaart kunt u door bijna heel Europa reizen. Een identiteitskaart is ook een legitimatiebewijs. Wilt u een identiteitskaart aanvragen? Het is hiervoor noodzakelijk om een afspraak te maken bij het gemeentehuis. U betaalt meteen bij de aanvraag. Geen spoedaanvragen vanaf 25 tot en met 29 september 2024 Op 30 september 2024 introduceert het RvIG een nieuw model van het paspoort en de identiteitskaart. Tijdens het overgangsmoment naar de nieuwe modellen kunnen vanaf 25 tot en met 29 september geen spoedaanvragen ingediend worden. De reguliere aanvragen kunnen ongehinderd doorgaan. Geldigheid Vanaf 18 jaar is 10 jaar geldig Tot 18 jaar is 5 jaar geldig Nu een afspraak maken bij de gemeente Nu een toestemmingsformulier reisdocument indienen