Zoekresultaat 3321 - 3330 van 3443 resultaten

  • Ongewoon voorval melden

    In uw bedrijf kunnen zich ongewone voorvallen voordoen. Dit zijn gebeurtenissen die afwijken van de normale activiteiten van het bedrijf en waardoor milieuschade buiten het bedrijf ontstaat of kan ontstaan. Bijvoorbeeld branden, explosies, ongelukken of storingen in voorzieningen of in het productieproces.

    U neemt dan meteen geschikte maatregelen om de gevolgen van het voorval te voorkomen of die zo klein mogelijk te houden. Ook kijkt u hoe u kunt zorgen dat het niet opnieuw gebeurt.

    U meldt het ongewone voorval bij de provincie zodat de provincie:

    • mogelijke gevolgen van het voorval op de omgeving van het bedrijf snel in kaart kan brengen
    • de mogelijke gevolgen zo klein mogelijk kan houden
    • door de registratie van ongewone voorvallen processen en installaties binnen bedrijven beter gaat begrijpen

    Ook als er een ongewoon voorval voordoet bij een van de volgende activiteiten moet u dit melden:

    • ongewoon voorval bij een beperkingengebiedactiviteit met betrekking tot een lokale spoorweg
    • ongewoon voorval bij een flora- en fauna-activiteit
    • ongewoon voorval bij een Natura2000-activiteit
    • ongewoon voorval bij het bieden van gelegenheid tot zwemmen of baden in een badwaterbassin
    • opxngewoon voorval bij het vellen en beheren van houtopstanden

    Is er door het voorval direct gevaar voor de gezondheid van mensen? Of zijn er meteen grote gevolgen voor het milieu? Dan stopt u ook alle activiteiten van uw organisatie of een deel daarvan.

  • Evenementenvergunning

    In de gemeente Molenlanden worden ieder jaar veel evenementen georganiseerd. Denk aan een braderie, een optocht, een feest, een wielerwedstrijd enz. Evenementen geven mede kleur en inhoud aan het karakter van de gemeente Molenlanden. Het is belangrijk dat alle evenementen veilig verlopen. Daarom worden evenementen altijd getoetst aan de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid en gezondheid. Deze onderdelen kunnen variëren van brandveiligheid tot verkeersveiligheid, van openbare ordeverstoringen door drankgebruik tot een calamiteit. Om alle evenementen zo goed en veilig mogelijk te laten verlopen, wordt wel wat van een organisator gevraagd en verwacht. Dit is niet om organisaties te ontmoedigen, maar omdat organisatoren een grote verantwoordelijkheid bij en tijdens evenementen dragen. Iedereen kan een evenement organiseren. Gemeente Molenlanden heeft een evenementenbeleid opgesteld, zie hiervoor de kop Wetgeving en beleid. In dit beleid staat welke voorwaarden er gelden bij de organisatie van een evenement. Zo weet u vooraf wat u ongeveer kunt verwachten en wat u moet regelen.

  • Gevels reinigen

    Van gebouwen of bruggen moet af en toe de buitenkant schoongemaakt worden. Dit kan zorgen voor milieuoverlast. Bijvoorbeeld als u het afvalwater laat wegstromen in de bodem of het riool. Ook kunnen anderen last hebben van het geluid van de schoonmaakapparaten. Of van het vrijkomende stof. Daarom moet u dit melden bij de gemeente.

    Werkt u vlak bij open water, zoals een sloot? Het afvalwater mag daar niet in terechtkomen. Kunt u dit niet voorkomen, dan doet u een melding bij het waterschap.

    Schoonmaakwerk dat vaak terugkomt, hoeft u niet melden. Bijvoorbeeld ramen lappen.

    De leidraad ‘Wet- en regelgeving gevelreiniging' geeft aan wat er mag en onder welke condities.

    Deze leidraad is in opdracht van Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) en de Vereniging Nederlandse Voegbedrijven (VNV) samengesteld door Royal HaskoningDHV. De leidraad bestaat uit drie factsheets. Op basis van de factsheets is het mogelijk om zowel voorafgaand aan de werkzaamheden als in de praktijk ter plaatse, een beoordeling te maken. Zodat men weet hoe de werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden volgens de geldende milieuregels.

    Deze leidraad is opgenomen op de website van Infomil (infomil.nl, zoekterm gevelreinigen). Wat er wel niet en niet mag is afhankelijk van wat men gaat doen, waar en hoe.

  • Overlast door een evenement

    Heeft u overlast van een (zeer) groot evenement? Meld dit bij de gemeente. De toezichthouder neemt dan contact met u op.

    Overlast melden

    Overlast van een groot evenement meldt u via het e-mailadres evenemententoezicht@amstelveen.nl. Vermeld daarbij uw adres en uw telefoonnummer.

    Tot een half uur voor het evenement is afgelopen kan de toezichthouder contact met u opnemen om meer informatie over uw melding te vragen of een reactie te geven.

    Muziekevenement in het Amsterdamse Bos

    Maximaal zeven keer per jaar is het mogelijk een muziekevenement te organiseren in het Amsterdamse Bos met een maximale geluidsontheffing. De gemeente ziet hier op toe en controleert ook tijdens deze evenementen of de geluidsnormen niet worden overschreden. Helaas hebben we geen invloed op het weer. Een bepaalde windrichting kan leiden tot een verdere geluidsversterking. Dit kan zorgen voor extra geluidsoverlast.

  • Veel of zeldzame dieren houden

    Als u meer dan 5 zoogdieren of meer dan 25 vogels wilt houden, dan meldt u dit eerst bij de gemeente. Het gaat hier om het houden van dieren voor educatieve en recreatieve doelen. Zoals een kinderboerderij, hertenpark of manege. Maar ook als het gaat om het fokken en het opvangen van huisdieren. Zoals een dierenasiel of hondenfokkerij.

    Houdt u op uw terrein meerdere wilde of zeldzame dieren, dan heeft u ook een dierentuinvergunning nodig. Deze vraagt u aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

  • Melding incidentele festiviteit

    Als bedrijf of vereniging moet u voldoen aan de licht en- geluidsnormen en tijden van het Besluit activiteit leefomgeving. Organiseert u een activiteit waarbij u deze licht of- geluidsnormen overschrijdt, dan kunt u een melding incidentele festiviteit doen. Met deze melding kunt u één dag beschikken over ruimere verlichtingstijden of geluidsnormen.

    Met de melding incidentele festiviteit kunt u ruimere verlichtingstijden of een ruimere geluidsnorm van maximaal 75 dB(A) krijgen. Door het doen van de melding voor een ruimere geluidnorm kunt u niet onbeperkt geluid produceren. De ruimere geluidsnorm is alleen van toepassing op het bebouwde gedeelte van een inrichting (binnen). De geluidsnorm geldt dus niet op een het terras, of andere plekken buiten.

    Wilt u ten tijde van de melding incidentele festiviteit langer geopend zijn dan de reguliere sluitingstijden, dan moet u hiervoor afzonderlijk een tijdelijke afwijking sluitingsuur aanvragen.

  • Oprit, inrit of uitweg maken

    Voor het maken of aanpassen van een oprit, inrit of uitweg heeft u altijd een omgevingsvergunning nodig. U kunt deze online aanvragen via het Omgevingsloket. Als particulier heeft u DigiD nodig om in te loggen. Als vertegenwoordiger van een bedrijf heeft u eHerkenning nodig. Omgevingsvergunning aanvragen   Voorwaarden Loopt de gewenste inrit over water of sloot? Vraag dan eerst toestemming aan het waterschap. Komt de gewenste inrit uit op een provinciale weg, rijksweg of waterschapsweg? Vraag dan eerst toestemming aan de betreffende instantie.  U heeft een vergunning nodig voor: het maken van een inrit vanaf de weg; de weg veranderen, bijvoorbeeld de stoep verlagen; een bestaande inrit veranderen. De voorwaarden voor het kunnen verkrijgen van de vergunning kunt u vinden in artikel 3.57 Omgevingsvergunning voor het maken, of veranderen van een uitweg (Verordening Fysieke Leefomgeving Terneuzen). Kosten In 2024 bedragen de legeskosten voor deze vergunning € 257,-. De gemeente voert alle benodigde aanpassingen van het openbaar gebied voor u uit voor inritten op gemeentelijke grond. Zoals het verlagen van een stoep, verplaatsen van een lantaarnpaal of kappen van een boom. U mag dit niet zelf doen. Wilt u een kostenopgave voor uw situatie? Neem dan contact met ons op via contactformulier. Voeg hiervoor een duidelijke situatieschets en foto's toe. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Collectevergunning

    Als u geld of goederen gaat inzamelen voor een goed doel, dan vraagt u een collectevergunning aan bij de gemeente, tenzij het gaat om een inzameling in besloten kring of als de collecte is opgenomen in het landelijke collecterooster CBF. Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) stelt jaarlijks een collecterooster op. Dit collecterooster is op grond van de APV ook vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.  Als uw collecte op dit rooster staat hoeft u geen vergunning aan te vragen. Wel gelden er voorschriften:  Voorschriften de collectant is minstens 16 jaar en draagt een geldig legitimatiebewijs; de verkeersveiligheid wordt niet in gevaar gebracht en er wordt geen overlast veroorzaakt; er wordt niet op zondagen of daarmee gelijkgestelde dagen gecollecteerd en van maandag tot en met zaterdag vóór 8.00 uur of na 21.00 uur; de netto-opbrengst komt geheel ten goede aan de vereniging of stichting; alle aanwijzingen gegeven door politie en/of medewerkers van de gemeente Westerveld, moeten stipt en onmiddellijk worden opgevolgd; na de collecteperiode dient u een ingevulde collectestaat in met daarop de opbrengst van de collecte en eventuele kosten die gemaakt zijn; alle collectanten dienen, een afschrift van, of de collectevergunning bij zich te dragen ten tijden van het collecteren. Voor een inzamelingsactie in een dorpskern die niet op het landelijke rooster staat is wel een vergunning nodig. U kunt een aanvraag doen voor een collecte in een zogenoemde ‘vrije periode’. De gemeente gaat na of er op het gewenste moment van collecteren geen andere collecte gepland is. Is dat wel het geval, overlegt de gemeente met u over een ander tijdstip. 

  • Collectevergunning, aanvragen

    U wilt een collecte of een inzamelactie houden. Vraag dan een collectevergunning aan bij de gemeente. Kijk voordat u een aanvraag indient of er een vrije periode is in het rooster van Centraal Bureau Fondsenwerving op cbf.nl. De vrije periodes worden zoveel mogelijk vrijgehouden voor lokale initiatieven.  Voorwaarden U vraagt de vergunning 4 weken van tevoren aan Er is een vrije periode in het collecterooster van het CBF. U mag van maandag tot en met zaterdag collecteren De collectant is 18 jaar of ouder en moet tijdens het collecteren een afschrift van de vergunning en legitimatiebewijs kunnen tonen U maakt gebruik van verzegelde collectebussen De collecte opbrengt moet binnen 4 weken aan de gemeente worden doorgegeven U kunt aantonen dat het ingezamelde geld op verantwoorde wijze aan het doel wordt besteed. Kosten Er zijn geen kosten aan verbonden. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: naam organisatie, handelsregisternummer, adres, postcode, huisnummer, woonplaats en e-mailadres naam contactpersoon en e-mailadres reden van de aanvraag welke wijk of kern datum periode Collectevergunning aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met eHerkenning.

  • Crisisplan

    U kunt een veiligheidsregio om informatie vragen over crisisplannen. Dit zijn plannen voor het voorkomen van branden, rampen en crisissen. Nederland is verdeeld in 25 veiligheidsregio’s. In een veiligheidsregio werken brandweer, gemeente, politie en de medische hulpverlening samen. Veiligheidsregio’s bestrijden rampen en ongevallen. Ook zorgen ze voor crisisbeheersing. Een veiligheidsregio maakt crisisplannen (ook wel rampenbestrijdingsplannen) op voor bedrijven en instellingen. Hierin staat in ieder geval: welke personen en instanties betrokken zijn wie welke maatregelen neemt wie de bevolking informeert en welke maatregelen daarvoor nodig zijn Er zijn bijvoorbeeld crisisplannen voor chemische bedrijven, ziekenhuizen, vliegvelden of voor een overstroming door een dijkdoorbraak.