Zoekresultaat 6921 - 6930 van 7207 resultaten

  • Betaling gemeentelijke belastingen

    De gemeente biedt u de mogelijkheid om de gemeentelijke belastingen via automatische incasso te betalen. Het aanslag bedrag wordt dan verdeeld over acht maandelijkse termijnen. Maandelijks wordt dan 1/8ste deel van het aanslagbedrag automatisch afgeschreven van uw bankrekening. De incasso vindt plaats aan het einde van elke maand. De eerste termijn wordt eind maart geïncasseerd en de achtste termijn wordt eind oktober geïncasseerd. Als u in het verleden al een machtigingskaart heeft ingezonden, dan ziet u dit terug op uw aanslagbiljet. Als u de gemeente niet gemachtigd heeft moet het totaalbedrag voor 31 juli betaald zijn.

  • Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Wij moeten binnen een vastgestelde periode een beslissing nemen over uw aanvraag. Deze periode heet de beslistermijn. Voor sommige aanvragen ligt de beslistermijn vast in de wet. Is er geen wettelijke termijn voor uw aanvraag? Dan geldt een 'redelijke termijn'. Wat redelijk is, hangt af van de soort beslissing en hoe ingewikkeld de aanvraag of het bezwaar is. Een redelijke termijn kan variëren van enkele weken tot enkele maanden. Wij moeten in ieder geval binnen 8 weken een besluit nemen of een nieuwe beslistermijn bekendmaken. Er is een ook wettelijke termijn waarin wij op uw bezwaar moeten reageren. In de meeste gevallen is dit 6 weken. Bij inschakeling van een bezwaarschriftenadviescommissie is dit doorgaans 12 weken. Let op: op grond van bijzondere wetgeving gelden soms andere termijnen. Ingebrekestelling sturen Als u binnen de beslistermijn geen beslissing op uw aanvraag of bezwaarschrift heeft ontvangen, dan kunt u een ingebrekestelling sturen. Dat kan online met het formulier hieronder. Leg uit dat u een aanvraag of bezwaar heeft ingediend en dat de beslistermijn is verstreken. Ingebrekestelling sturen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. U kunt ook het pdf-formulier van www.rijksoverheid.nl downloaden, uitprinten, invullen, inscannen en naar ons toesturen. Wat is de hoogte van de dwangsom? De hoogte van de dwangsom is afhankelijk van de duur van de vertraging. Als de dwangsom gaat lopen gelden de volgende bedragen: € 23,00 per dag voor de eerste 2 weken; € 35,00 per dag voor de volgende 2 weken; € 45,00 per dag voor de overige dagen. De dwangsom loopt uiterlijk 42 dagen en bedraagt maximaal € 1.442,00. In sommige gevallen heeft u geen recht op een dwangsom Als wij door u veel te laat op de hoogte zijn gesteld. Als de aanvrager geen betrokkene is. Als de aanvraag niet volledig is. Meer informatie www.rijksoverheid.nl

  • Inschrijven in Nederland voor studie of werk

    Als u in Nederland werkt of studeert, dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer ontvangt u na registratie in de Basisregistratie Personen (BRP). Hoe u zich inschrijft, hangt af van hoelang u in Nederland blijft. Woont u niet of korter dan 4 maanden in Nederland? Schrijf u dan in als niet-ingezetene. Dit kan bij 19 gemeenten in Nederland. U krijgt dan een BSN. Dit nummer is persoonlijk en bedoeld voor het contact met de Nederlandse overheid. Woont u langer dan 4 maanden in Nederland? Schrijf u dan in als ingezetene in de gemeente waar u woont. Bent u werkgever en verwacht u een groep werknemers? Dan kunt u voor de hele groep een afspraak maken. De werknemers moeten zelf langskomen op de afspraak. Informeer naar de voorwaarden bij 1 van de gemeenten waar niet-ingezetenen zich kunnen inschrijven.

  • Andere achternaam gebruiken

    Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Uw achternaam is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt wel bij de gemeente aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken wilt worden. Dit doet u met een verzoek aanduiding naamgebruik. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort, rijbewijs of trouwboekje). Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. Dan kunt u kiezen uit 4 namen waarmee u wordt aangeschreven: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit Naamgebruik wijzigen U kunt het verzoek ook doorgeven op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken.

  • Klein kansspel (bingo of rad van fortuin)

    Voor kleine kansspelen zoals bingo of rad van fortuin dient u een melding te doen bij de gemeente. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden: de waarde van de prijzen per spelronde mag niet meer bedragen dan € 400,- en de waarde van de prijzen per bijeenkomst (per dag) mag niet meer bedragen dan € 1.550,- en de vereniging moet minstens drie jaar bestaan en de opbrengst van het kansspel moet ten bate komen van een doel conform de statuten van de vereniging of een ander maatschappelijk goed doel. Dit mag niet het organiseren van kansspelen zijn. Ook mag er geen enkel persoonlijk belang zijn. Hoe doe ik een melding klein kansspel? Maak uw keuze uit de knoppen 'Klein kansspel melden'. Als burger heeft u hiervoor DigiD nodig. Als organisatie eHerkenning . Doe uw melding minimaal twee weken van te voren.   Klein kansspel melden als burger Klein kansspel melden als organisatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en handhaving, tel 14 - 0115.

  • Naamgebruik

    Als u getrouwd (geweest) bent of u heeft een geregistreerd partnerschap (gehad) kunt u de geslachtsnaam (achternaam) van uw partner gebruiken. Hierbij gaat het om de naam waarmee u wilt dat overheidsinstellingen u aanschrijven. Op officiële documenten als paspoort of rijbewijs staat altijd uw eigen achternaam, ook al hebt u een ander naamgebruik gekozen. U kunt op elk moment uw naamgebruik veranderen als u de Nederlandse nationaliteit bezit. Het wijzigen van uw naamgebruik is gratis. Naamgebruik online wijzigen   Keuzes U kunt kiezen de volgende namen te gebruiken: alleen uw eigen naam alleen de naam van uw partner uw eigen naam gevolgd door de naam van uw partner de naam van uw partner gevolgd door uw eigen naam  

  • Uittreksel uit basisregistratie personen (BRP) opvragen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Een uittreksel BRP is een officiële verklaring dat u in de gemeente Elburg ingeschreven staat. Op het standaard uittreksel staan uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres. Ook andere gegevens zijn mogelijk. Dat is afhankelijk van de instantie die uw uittreksel nodig heeft. Geef daarom duidelijk aan waarvoor u het nodig heeft. Wanneer u dit online aanvraagt betaalt u een lager tarief. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Aanvraag uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP)

  • Overlijden doorgeven

    Meestal geeft de uitvaartondernemer bij de gemeente door dat iemand is overleden. Als nabestaande kunt u ook aangifte van overlijden doen.  Aangifte overlijden door uitvaartondernemer Als nabestaande kunt u persoonlijk aanfgifte van overlijden doen aan de balie van het BEL-kantoor. Maak een afspraak en neem mee: Verklaring van overlijden van arts of lijkschouwer (A-verklaring) Geldig identiteitsbewijs  Gegevens van de uitvaart Aangifte van overlijden moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan. Overlijdensakte De kosten zijn € 16,60. Overlijden of begraven in het buitenland Als iemand in het buitenland overlijdt geldt een andere procedure. Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl.

  • Zienswijze

    Soms heeft de gemeente een plan of neemt een besluit waar u het niet mee eens bent. U kunt dan uw mening geven. Deze mening heet zienswijze. U kunt uw zienswijze bijvoorbeeld indienen als iemand een monumentale boom wilt kappen en u het daar niet mee eens bent. Of misschien bent u het niet eens met een wijziging van het omgevingsplan van de gemeente.

    U kunt alleen een zienswijze indienen over ontwerpbesluiten en ontwerpplannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn. Via de gemeente website en huis-aan-huisbladen laten we weten dat er nieuwe plannen of besluiten zijn. We kunnen het besluit dan nog aanpassen.

    Uw mening kan worden overgenomen in het definitieve besluit. Maar dat hoeft niet. Verschillende mensen kunnen met het plan of besluit te maken krijgen. We kijken naar de verschillende belangen en nemen dan een beslissing.

  • Bewijs van Nederlanderschap

    Als u moet aantonen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, vraagt u een Bewijs van Nederlanderschap aan. Zoals bij een verhuizing naar het buitenland, voor een huwelijk of voor bepaalde beroepen. U krijgt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Op het uittreksel staat uw nationaliteit. U vraagt het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Aanvragen kan online. U heeft DigiD nodig.  Bewijs van Nederlanderschap aanvragen Maak een afspraak als u geen DigiD heeft. Neem uw legitimatiebewijs mee. Na betaling krijgt u het bewijs mee.  Kosten € 12,50