Zoekresultaat 2231 - 2240 van 2245 resultaten

  • Persoonsgebonden budget (pgb)

    Als u door ziekte, handicap of ouderdom zorg nodig heeft, kunt u in aanmerking komen voor een persoonsgebonden budget (pgb). Ook als u hulp bij het huishouden nodig heeft, kunt u aanspraak maken op een pgb. Met dit budget koopt u zelf uw zorg in. Samen met u kijkt het Kernteam Kaag en Braassem wat voor u de beste oplossing is voor uw probleem. Zorg in natura of pgb U kunt de zorg, begeleiding, hulp of voorzieningen die u nodig hebt op twee manieren krijgen: via zorg in natura of via een pgb. Als u kiest voor zorg in natura, krijgt u hulp in natura. Denk hierbij aan een traplift, hulp bij het huishouden of begeleiding.  Het pgb is een budget waarmee u zelf zorg, begeleiding, hulp of voorzieningen kan regelen door zelf een zorgverlener of organisatie in te schakelen die in opdracht van u gaat werken. U moet zelf op zoek naar zorgverleners of voorzieningen, u bent zelf verantwoordelijk voor een goed beheer van het pgb en u bent zelf verantwoordelijk voor het inkopen van zorg met de kwaliteit die u nodig heeft. Melden Als u hulp of ondersteuning nodig heeft, kijkt u samen met Tom in de buurt of het Kernteam naar uw situatie. Het team kijkt met u naar de hulpvraag, wat u zelf kunt, welke ondersteuning passend is en wat u en uw kind nog nodig hebben. Samen stelt u een gezinsplan op. Op basis van dit plan kunt u, als dat de beste oplossing is, een pgb krijgen. U moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen: u moet in staat zijn om met het pgb om te gaan (u moet bijvoorbeeld overeenkomsten kunnen afsluiten met hulpverlener(s) en hulpverleners kunnen aansturen) de hulp of ondersteuning die u wilt inkopen, moet van voldoende kwaliteit zijn u moet aangeven waarom een pgb beter is dan de hulp in natura of waarom u het pgb liever wilt dan ondersteuning in natura. Als u hulp of ondersteuning nodig heeft, dan vraagt u dit aan bij het Kernteam Kaag en Braassem: stuur een e-mail naar info@kernteamkb.nl of bel met het Kernteam via 088 900 45 67. Meer informatie  Kijk voor meer informatie over zorg en pgb op rijksoverheid.nl /pgb voor informatie over zorg en pgb. 

  • Vervoersvoorziening

    Wanneer u een beperking heeft en geen gebruik kunt maken van het reguliere openbaar vervoer en ook op een andere wijze het vervoer niet kunt regelen, neem dan contact met ons op.. Onderzoek De consulent van de gemeente onderzoekt, samen met u, welke wijze van vervoer het best passend is voor uw deelname aan het maatschappelijk verkeer binnen uw directe leefomgeving. Van de consulent ontvangt u een advies welke oplossing past bij uw situatie.  Een medisch advies kan een onderdeel zijn van het onderzoek. Collectief vervoer De gemeente kent de volgende vervoersvoorzieningen: Wmo-pas Wanneer het advies is u een Wmo-pas toe te kennen: Reist u samen met anderen in een taxi of een bus, tegen het tarief van het openbaar vervoer; Zijn de reistijden gelijk aan het normale openbaar vervoer. Over het algemeen tussen 07:00 en 23:00 uur; Kunt u binnen de eigen gemeente en/of regio reizen met een maximum afstand van 25 km (enkele reis). Wilt u verder reizen? Vraag dan een Valys pas aan op www.valys.nl Gebruikt u een rollator of  wilt u een rolstoel mee? Dat kan. Stadsvervoer in Meppel In Meppel rijden bussen van Qbuzz en de Mug. Alle bussen hebben een lage instap en de rollator kan mee. Lees meer>> Individuele vervoersvoorziening Het kan zijn dat u geen gebruik kunt maken van de Stadbus of de Wmo-pas en dat de aanpassing van de (eigen) auto een oplossing biedt. Het kan ook zijn dat u niet samen kunt reizen. Bespreek dit dan met de consulent van de gemeente.   Andere verplaatsingsmiddelen Wilt u zelfstandig korte afstanden kunnen afleggen? U denkt dat een scootmobiel of driewielfiets voor u de oplossing is? Bespreek dit dan met de consulent. Eigen bijdrage Voor de ritten met de Wmo-pas en de Stadsbus betaalt u de ritprijs aan de chauffeur. Voor een individuele vervoersvoorziening betaalt u, afhankelijk van uw inkomen, een eigen bijdrage. Het Centraal Administratiekantoor (CAK) berekent voor alle gemeenten deze eigen bijdrage. Hiervoor is een rekenmodule beschikbaar op www.hetcak.nl. Ook kunt u het CAK bellen via het gratis nummer 0800-1925. Tip Heeft u af en toe een autorit nodig om op bezoek bij familie of naar de dokter te kunnen gaan, dan kunt u ook een vrijwilliger van Kleine Noden vragen. Kleine Nodenhulp is een vrijwilligersorganisatie voor hulp aan mensen thuis. Kijk op hun website voor meer informatie Meer informatie Maak online een afspraak voor een gesprek over een vervoersvoorziening Mail naar postbus@meppel.nl of bel het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522

  • Volwassenen- en Kindpakket

    De gemeente Elburg vindt het belangrijk dat inwoners met een laag inkomen meedoen aan activiteiten gericht op ontspanning, ontmoeting en sport. Om dit te stimuleren kunnen inwoners gebruik maken van het volwassenen- en kindpakket. U kunt de kosten van een activiteit of spullen die te maken hebben met deelname aan culturele, maatschappelijke en sportieve doeleinden terugvragen voor u of uw kind. Om te zien of u in aanmerking komt voor deze regeling kunt u het formulier Hulp bij laag inkomen doorlopen. Op basis van uw antwoorden krijgt u aan het eind van het formulier te zien of u voor het volwassenen- en/of kindpakket in aanmerking komt. Misschien komt u zelfs voor meer regelingen in aanmerking.  Hulp bij laag inkomen Wanneer u in aanmerking komt dan kunt u deze aanvragen. Aanvraag Volwassenen- en Kindpakket Hiervoor heeft u DigiD nodig.  U kunt het formulier ook downloaden (pdf, 209kb). Het volwassenenpakket is per jaar maximaal € 450,- per volwassenen. Het kindpakket is per jaar € 600,- wanneer u een inkomen heeft tot 120% van de bijstandsnorm. Heeft u een inkomen tussen de 120% en 130% van de bijstandsnorm dan ontvangt u € 300,- per kind.  U kunt de kosten terugvragen bij de gemeente Elburg. U vult hiervoor het declaratieformulier in, met het bewijs van de gemaakte kosten (bijv. een bonnetje of bankafschrift). U kunt uw recht op een vergoeding van de kosten niet overdragen aan een gezinslid. Betaling vindt maandelijks plaats. Twijfelt u of u de kosten voor sommige spullen of activiteiten terugkrijgt? Dan raden wij u aan om eerst contact op te nemen met het Sociaal Financieel Trefpunt. Declaratie Volwassenen- en Kindpakket Hiervoor heeft u DigiD nodig.  U kunt het formulier ook downloaden (pdf, 213kb). Waarvoor kunt u Volwassenen- en Kindpakket aanvragen? lidmaatschap bij een muziek- of sportvereniging de aanschaf van sportkleding een abonnement bij de bibliotheek een dagje weg naar een pretpark de kosten van een internet-, tv- of telefoonabonnement (alleen volwassenenpakket) Vanuit het Kindpakket o.a. ook een jas, schoenen, gym- en schoolspullen de kosten van het eigen verjaardagsfeestje Het kindpakket is ook bedoeld voor de kosten van een computer of tablet voor het kind, maar hier gelden aanvullende voorwaarden voor. Neem voor aankoop altijd eerst contact op met de gemeente!

  • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

    De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is er om hulp te bieden zodat u thuis kunt blijven wonen. De Wmo biedt ook hulp als u niet meer zelfstandig kunt deelnemen aan de samenleving. De hulp noemen we ondersteuning of voorziening. Het gaat om: Huishoudelijke ondersteuning (hulp in het huishouden) Individuele ondersteuning Groepsgerichte ondersteuning (dagbesteding) Woonvoorziening (zoals aanpassing badkamer of traplift) Vervoersvoorziening (zoals regiotaxi, scootmobiel of driewielfiets) Rolstoelvoorziening (zoals elektrische rolstoel of kinderrolstoel) Voor algemene voorzieningen of hulpmiddelen krijgt u geen ondersteuning of voorziening. Dan gaat het bijvoorbeeld om: Boodschappenservice Koffie-inloop Maaltijdvoorziening Elektrische fiets Rollator Ondersteuning aanvragen Als u ondersteuning nodig heeft, maakt u een afspraak met het Toegangsteam werk, inkomen, jeugd en zorg (wijz) van de gemeente. We bespreken met u welke hulp u nodig heeft. Als u mantelzorgers heeft, mogen die ook bij dit gesprek zijn. Bij het onderzoek kijken we samen naar uw behoeften en voorkeuren. We bespreken wat u zelf nog kunt. En we bekijken of hulp van andere mensen mogelijk is, zoals familie of buren. Ook kijkt de gemeente of u al andere zorg en ondersteuning krijgt. Bijvoorbeeld vanuit de Zorgverzekeringswet, Wet langdurige zorg, Participatiewet of Jeugdwet. Soms is onafhankelijk medisch advies nodig. Als u dit wilt, kunt u zich laten bijstaan door een onafhankelijke cliëntondersteuner. Kosten Hulp vanuit de Wmo is niet gratis. Gemeenten vragen een eigen bijdrage van inwoners (vanaf 18 jaar). Dit kost € 20,60 per maand. Dit is voor iedereen gelijk. Er wordt niet naar inkomen en vermogen gekeken. Contact E-mail: wijz@losser.nl Bel met 053 - 537 74 00, van maandag tot en met vrijdag tussen 9.30 en 15.30 uur Bezoek het toegangsteam wijz in 't Lossers Hoes, van maandag tot en met vrijdag tussen 9.30 en 15.30 uur Meer informatie Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Losser Verordening maatschappelijke ondersteuning Financieel besluit maatschappelijke ondersteuning

  • Algemene voorziening Ambulante Jeugdhulp

    In de gemeente Veendam willen we dat ieder kind en elke jongere gezond, veilig en gelukkig kan opgroeien en de mogelijkheid krijgt om zijn/haar talenten te ontwikkelen. Soms is er naast ondersteuning door ouders, verzorgers of school - extra hulp bij nodig. De gemeente Veendam gaat de meest voorkomende zogeheten ambulante jeugdhulp zo organiseren dat deze zonder indicatie dichtbij de leefwereld van het kind en gezin, tijdig, efficiënt en in samenhang geboden wordt. We willen dat de professionals van de verschillende organisaties elkaar kennen, samenwerken wanneer dat nodig is, en ook het sociale netwerk rondom een gezin weten te vinden. Binnen de gemeente Veendam gaat deze ambulante jeugdhulp geboden worden door een groep aan professionals die samenwerken onder de naam Jeugd Expertise Punt (JEP) .   Dichtbij De gemeente Veendam heeft een contract afgesloten met een aantal jeugdhulporganisaties voor de uitvoering van de Algemene voorziening Ambulante Jeugdhulp (AVAJ) voor de komende 8 jaar. Deze organisaties gaan samen met de jeugdhulpmedewerkers van de gemeente de ambulante  jeugdhulp en ondersteuning dichter bij het  gezin, in de wijk op de school of bij de huisarts organiseren. Dus meer in de eigen leefomgeving. De zorg wordt makkelijk bereikbaar aangeboden zonder dat een indicatie of beschikking nodig is. Zoveel mogelijk preventief en ‘zo gewoon mogelijk’ aansluitend bij de leefwereld van de kinderen en jongeren. Uitvoering ambulante jeugdhulp De gemeente Veendam heeft een contract afgesloten met een samenwerkingsverband van zes organisaties: Coöperatie Dichtbij, Molendrift, ProTalent, Barkema & De Haan, Leger des Heils W&G en Team050. Zij gaan samenwerken onder de naam Jeugd Expertise Punt (JEP).  Het contract loopt van 1 april 2023 tot en met 31 maart 2027, met een optie tot verlenging van vier maal een jaar. De komende periode tot 1 april 2023 gebruiken  de organisaties gezamenlijk om de dienstverlening in te richten. De organisaties die gezamenlijk de AVAJ gaan uitvoeren, zorgen in overleg met huidige jeugdhulpaanbieders voor continuïteit van de hulp. Wil je meer weten, kijk dan ook op hun website www.jepveendam.nl Wat valt er niet onder? Ambulante jeugdhulp voor specifieke doelgroepen valt niet onder de AVAJ. Het gaat dan om bijvoorbeeld ondersteuning voor ernstige dyslexie, systeemtherapie of complex trauma. Het zijn behandelingen die niet vaak voorkomen.  Ook dagbesteding, dagbehandeling, logeerzorg, kortdurend verblijf, pleegzorg, gezinsvervangend verblijf en vervoer van en naar de locatie waar de jeugdhulp wordt geboden, vallen niet onder de AVAJ. Voor deze vorm van jeugdhulp verandert er niets. Voor deze vormen van jeugdhulp kunt u contact op nemen met de bureaudienst van Team Jeugd zoals u altijd al deed. Hierin veranderd er niks. Pagina jeugd. Of u kunt bellen met 0800 22 22 211 Wanneer gaat het in? De Algemene Voorziening start op 1 april 2023. Vanaf deze datum kunnen de jeugdige en hun ouders of verzorgers met opvoed- en opgroeivragen rechtstreeks naar de AVAJ. De komende periode wordt de organisatie voor de AVAJ ingericht. De huisartsen, onderwijsinstellingen en buurt- en jongerenwerk worden de komende periode geïnformeerd over de nieuwe werkwijze. De nieuwe organisatie die de AVAJ gaat uitvoeren, zorgt voor 1 april 2023 dat de kinderen, jongeren, ouders, (pleeg)ouders, verzorgers weten hoe de zorg er na 1 april uitziet. Vragen Heeft u vragen? U kunt bellen met 0598 652222 of mail naar info@veendam.nl.

  • Jeugd en gezin

    Wij vinden het belangrijk dat jongeren actief kunnen meedoen in de samenleving en zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Soms lukt dat niet zonder hulp. De gemeente kan u dan misschien verder helpen. Wmo- of jeugdmelding maken   Opgroeien en opvoeden aan-z Voor vragen over opgroeien en het opvoeden van kinderen en jongeren kunt u terecht bij Jeugd en Gezin aan-z. Zij bieden informatie, hulp, advies en ondersteuning voor alle jeugdige mensen en hun (pleeg)ouders en zoeken samen met u naar een passend antwoord.Op de website van aan-z vindt u informatie over gezinsbegeleiding, het Jongeren Informatiepunt (JIP), cursussen, informatieve bijeenkomsten en nog veel meer. Contact telefoon 0115-56 30 15 e-mail jeugdengezin@aan-z.eu bezoekadres Jacob Catsstraat 7 in Terneuzen aan-z is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. GGD GGD Zeeland is er voor alle kinderen van 0 tot 19 jaar. Zij zijn er voor vragen en advies over opgroeien, opvoeden en ouderschap op alle leeftijden. Zij doen dit via contactmomenten op het consultatiebureau, op basisscholen en in het voortgezet onderwijs. Op de website van de GGD vindt u o.a. informatie over jeugdgezondheidszorg, het consultatiebureau en inenten. De Kindertelefoon De Kindertelefoon is er voor alle kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar die in vertrouwen willen praten. Bij pesten, problemen thuis, een vraag over verliefdheid of verkering of ruzie met vrienden kun je bellen of chatten met De Kindertelefoon. Je kan ook eerst bij de verschillende artikelen voor kinderen en jongeren op de site kijken. Misschien kun je daar je antwoord vinden. De Kindertelefoon is gratis te bereiken via 0800-432. Jeugdhulp Op de pagina Jeugdhulp vindt u alle informatie hierover. Ik word 18 jaar Bijna 18, bijna volwassen! Tijd voor een feestje! Maar… weet je ook wat er allemaal verandert en wat je moet regelen voordat je 18 jaar wordt? Je krijgt allerlei nieuwe verantwoordelijkheden. Nu regelen bijvoorbeeld je ouders/verzorgers je zorgverzekering nog, maar straks moet je dat zelf doen. Heb je al een DigiD en regel jij je eigen bankzaken en/of toeslagen? Bijvoorbeeld een zorgtoeslag. Plan 18 Op Plan 18 zie je wat er allemaal nog meer voor jou gaat veranderen en wat je zelf kunt doen om alles zo goed mogelijk te regelen. Je kunt een plan maken waarin je al je doelen zet die je wilt behalen, voordat je achttien bent. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Praat erover met je ouders, verzorgers of je vrienden. Misschien kunnen zij je verder helpen. Jongeren Informatie Punt Heb je vragen of wil je meer weten? Neem dan contact op met het JIP (Jongeren Informatie Punt) van aan-z. Daar helpen ze je graag. Het WhatsAppnummer is 06- 23 38 93 35. Je kunt ze ook een mailtje sturen, of bereiken via Instagram of Facebook. Jongerenloket Heb je vragen over een opleiding of werk en inkomen? Neem dan contact op met het jongerenloket. Zij kunnen je helpen met bijvoorbeeld het aanvragen van een uitkering of het zoeken naar een baan of woning. Voor meer informatie over het jongerenloket kun je terecht op de website of stuur een mailtje. Jeugdhulp vanaf 18 jaar Als je 18 jaar wordt val je niet meer onder de Jeugdwet. Heb je ook na je 18e jaar zorg of ondersteuning nodig, dan kan dat via een andere wet geregeld worden. Bijvoorbeeld vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de zorgverzekeringswet (Zvw) of de Wet langdurige zorg (Wlz). Neem voordat je 18 wordt contact op met aan-z. Zij kunnen je hier bij helpen. Meer informatie Wat we doen kunt u lezen in ons beleidsplan Iedereen aan boord. Daarnaast hebben we de Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen 2023 voor onze gemeente opgesteld. In deze verordening staan regels over het aanvragen van voorzieningen op het gebied van jeugdhulp. Ten slotte hebben we ook nog de Nadere regels jeugdhulp 2022 en de Beleidsregels jeugdhulp 2022 vastgesteld. Hierin staan regels over de uitvoering van de verordening.    

  • Alcoholvergunning

    De alcoholvergunning is bedoeld voor horecabedrijven en voor slijterijen die tegen betaling alcoholhoudende drank schenken of verstrekken. U kunt denken aan: restaurants, cafés, slijterijen of paracommerciële inrichtingen (sportkantines of dorpshuizen). Deze vergunning vraagt u aan bij de gemeente. Hoe vraagt u een alcoholvergunning aan? Maak een afspraak voor een intakegesprek met het team Vergunningen van de gemeente via telefoonnummer 14 024. Verzamel de aanvraagdocumentatie en neem deze mee naar de afspraak. Kosten Een alcoholvergunning kost € 500,60. Een wijziging van een bestaande vergunning kost € 226,60. Voorwaarden Het bestemmingsplan staat een horecabestemming toe. U kunt dit controleren bij de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN). Telefoonnummer: 024 7517700 E-mail: info@odrn.nl Stuur uw bericht via het contactformulier U bent 21 jaar of ouder. U bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. U staat ingeschreven in het register sociale hygiëne. U voldoet aan de levensgedrag criteria zoals die zijn omschreven in de Alcoholwet. U kunt de financiën waarmee u uw onderneming financiert inzichtelijk maken; u voldoet aan de criteria zoals die zijn omschreven in de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet BIBOB). Als u een horecabedrijf voert dan mag u alleen alcohol schenken voor gebruik ‘ter plaatse’. Dit betekent: u mag alleen alcohol schenken in de inrichtingen van uw horecabedrijf, die benoemd staan in uw alcoholvergunning.  Als u een slijterijen voert mag u alleen alcohol verkopen voor gebruik ‘anders dan ter plaatse’. Dit betekent: er mag geen alcohol worden genuttigd in uw inrichting. U kunt de aanvraagdocumentatie met bijlagen en een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan de gemeente overhandigen. Alcohol en evenementen Voor evenementen kunt u een ontheffing aanvragen voor het schenken van zwak alcoholische dranken (artikel 35 Alcoholwet). U kunt alleen een ontheffing krijgen als u daadwerkelijk een evenement organiseert. Dit betekent dat u eerst een evenementenvergunning of evenementenmelding indient voordat u een ontheffing aanvraagt. Evenement organiseren

  • Leefgeld voor vluchtelingen uit Oekraïne

    Bent u gevlucht uit Oekraïne en staat u ingeschreven bij de gemeente Amstelveen? Als u niet genoeg geld heeft om van te leven, kunt u een vergoeding in leefgeld aanvragen. Afhankelijk van waar u verblijft, krijgt u leefgeld voor eten en drinken, woontoeslag en/of persoonlijke uitgaven zoals kleding.

    For English information, please visit the page 'Living allowance for Ukrainian refugees'.

    Nieuwe regels

    De regels voor het ontvangen van leefgeld zijn gewijzigd. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.

    Om te beoordelen of u per 1 februari 2023 nog recht heeft op leefgeld, heeft de gemeente nieuwe gegevens nodig. Bijvoorbeeld over de samenstelling van uw gezin.

    Wat is een gezin?

    Een gezin is een volwassen persoon, met zijn of haar partner en minderjarige kinderen. Zijn de kinderen meerderjarig? Dan moeten zij zelf leefgeld aanvragen. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld een tante, oma of neef. Let op: iedereen die zelf leefgeld aanvraagt, heeft een eigen bankrekening nodig.

    Waarvoor krijgt u leefgeld?

    De vergoeding in leefgeld is, afhankelijk van uw verblijfslocatie en situatie, bedoeld voor:

    • maaltijden;
    • kleding;
    • andere persoonlijke uitgaven;
    • verblijft u bij een particulier opvangadres, zoals een gastgezin? Dan krijgt u ook een woontoeslag. Daarmee kunt u bijdragen aan de kosten van het huishouden. 

    Hoogte bedrag

    Hieronder ziet u de bedragen waar u per 1 oktober 2023 volgens de indexering recht op heeft. De genoemde bedragen zijn per persoon per maand.

    Als u in een gemeentelijke opvang verblijft (hotel)

    • het bedrag voor eten hangt af van de grootte van uw gezin:
      • 1 of 2 personen: € 242,48 per volwassene of alleenstaande minderjarige, € 200,65 per minderjarige
      • 3 personen: € 193,98 per volwassene, € 160,64 per minderjarige
      • 4 personen of meer: € 169,74 per volwassene, € 140,34 per minderjarige
    • persoonlijke uitgaven: € 60,71

    Als u in een particuliere opvang verblijft (zoals een gastgezin)

    • het bedrag voor eten hangt af van de grootte van uw gezin:
      • 1 of 2 personen: € 242,48 per volwassene of alleenstaande minderjarige, € 200,65 per minderjarige
      • 3 personen: € 193,98 per volwassene, € 160,64 per minderjarige
      • 4 personen of meer: € 169,74 per volwassene, € 140,34 per minderjarige
    • persoonlijke uitgaven: € 60,71
    • woontoeslag: € 80,91

  • Mantelzorg

    In onze gemeente zorgen veel mensen voor hun naaste. Deze zorg is soms best zwaar. De gemeente Krimpenerwaard vindt het belangrijk dat we er met elkaar voor zorgen dat de situatie voor de mantelzorger draaglijk blijft. WelZijn Krimpenerwaard Voor meer informatie over mantelzorgondersteuning kunt u terecht op website van WelZijn Krimpenerwaard. Postadres: Postbus 47, 2860 AA Bergambacht E-mail: info@welzijnkrimpenerwaard.com Telefoon: 085-0662370 Mantelzorgwaardering De gemeente Krimpenerwaard waardeert de inzet van mantelzorgers enorm. Als teken daarvan ontvangen mantelzorgers in 2023 een Krimpenerwaard cadeaubon ter waarde van € 100,-. U bent mantelzorger wanneer u langdurig en onbetaald zorgt voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, familielid, kind of vriend(in). Degene die u verzorgt, is inwoner van de gemeente Krimpenerwaard en u zorgt in ieder geval voor een periode van 3 maanden en voor ten minste 8 uur per week voor de zorgvrager. De mantelzorgwaardering vraagt u vanaf maart 2023 aan via de website van WelZijn Krimpenerwaard. Welzijnsstichtingen Heeft u behoefte aan ondersteuning of heeft u een vraag? Neem dan contact op met één van de welzijnsstichtingen. Zij staan voor u klaar. Mantelzorgondersteuning is overigens ook beschikbaar voor ex-mantelzorgers. Het aanbod bestaat onder andere uit: Steunpunten voor informatie, advies en een luisterend oor Waardering mantelzorgers Organisatie Dag van de Mantelzorg Themabijeenkomsten Bijeenkomsten lotgenoten Workshops Huisbezoek op aanvraag Respijtzorg, vervangende mantelzorg Lichte praktische ondersteuning Hulp bij aanvragen Wetten en regels Heeft de persoon die u verzorgt professionele zorg of ondersteuning nodig? Dan krijgt u te maken met verschillende wetten. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet langdurige zorg (Wlz) of de Jeugdwet. Heeft u een vraag over wetten en regels? Neem dan contact op met de mantelzorgconsulenten van de welzijnsstichtingen. Zij kunnen u wegwijs maken in de regelgeving. U kunt ook het loket Samenleving en Zorg benaderen via telefoonnummer 14 0182. Rol mantelzorger na overlijden Mantelzorg of vrijwillige zorg stopt op het moment dat de persoon die u verzorgde is overleden. Het verzorgen van de uitvaart dient geregeld te worden door de nabestaanden. Als u geen familie van de overledene bent, heeft u niet de taak om de uitvaart te regelen. Dit kan namelijk grote financiële gevolgen hebben. Als er geen nabestaanden zijn die de uitvaart kunnen of willen regelen, treedt de Wet op de Lijkbezorging in werking. In dat geval ligt de verantwoordelijkheid voor de uitvaart bij de gemeente. Op de pagina Wanneer regelt de gemeente een uitvaart? vindt u meer informatie over de rol van de gemeente in deze situatie. Bij twijfel of onduidelijkheid over uw rol als mantelzorger na overlijden van de persoon waar u voor zorgt, kunt u contact opnemen met de welzijnsstichting of met de gemeente via het Loket Samenleving en Zorg.

  • Vrijwilligersverzekering

    Wat is verzekerd:

    De gemeente Hellendoorn heeft gekozen voor het meest uitgebreide pakket, bij verzekeraar Centraal Beheer Achmea. Om aanspraak te maken op de verzekering moet u kunnen aantonen dat de geleden schade is ontstaan tijdens het uitoefenen van vrijwilligerswerk. De gemeente toetst of aan deze voorwaarde is voldaan, voordat de schadeclaim naar de verzekeraar wordt doorgestuurd.

     

    Wie zijn verzekerd:

    Iedere vrijwilliger die in enig organisatorisch verband, onverplicht en onbetaald werkzaamheden verricht ten behoeve van anderen en/of de samenleving, en waarbij een maatschappelijk belang wordt gediend, is verzekerd en kan aanspraak maken op de dekking. Er geldt geen leeftijdsgrens of minimum aantal uren voor het vrijwilligerswerk; ook eenmalige activiteiten, kerkelijk werk, buurtactiviteiten en mantelzorg (met uitzondering van de verkeersaansprakelijkheid) zijn verzekerd.

     

    Voor alle verzekeringen (behalve de ongevallenverzekering) geldt: Deze verzekeringen zijn alleen van kracht voor zover de schade niet is gedekt door een andere verzekering al dan niet van oudere datum. Verzekeringsgebied is Nederland. Incidentele grensoverschrijdende activiteiten voor vrijwilligers vallen binnen het verzekeringsgebied (excl. Rampenbestrijding).

     

    Vrijwilligers uit een verzekerde gemeente zijn altijd verzekerd:

    Vrijwilligers uit een verzekerde gemeente, die vrijwilligerswerk gaan doen in een andere gemeente, zijn verzekerd op de polis van de woongemeente. Heeft de werkgemeente of de vrijwilligersorganisatie waarvoor de vrijwilligersactiviteiten worden verricht een eigen vrijwilligersverzekering? Dan is de vrijwilliger via de ‘werkgemeente’ of de vrijwilligersorganisatie verzekerd. Aldus valt een vrijwilliger uit een verzekerde gemeente nooit tussen wal en schip. Vrijwilligers uit een onverzekerde gemeente, die vrijwilligerswerk gaan doen voor een organisatie uit een verzekerde gemeente, zijn verzekerd!

     

    Hoe kunt u schade claimen:

    Om schade te verhalen op de verzekering moet de vrijwilliger een schadeformulier indienen.

    De gemeente controleert de gegevens en of de geleden schade inderdaad tijdens het uitvoeren van vrijwilligerswerk is ontstaan. Is dat het geval, dan wordt de schadeclaim doorgestuurd naar verzekeraar Centraal Beheer Achmea, die de claim verder afhandelt. Bij sommige polissen is er sprake van een eigen risico. In dat geval wordt dit rechtstreeks met de verzekerde afgewikkeld.

     

    U kunt het schadeformulier downloaden. Na het invullen kunt u dit formulier uitgeprint naar de gemeente Hellendoorn sturen (t.a.v. team Maatschappelijke Domein, Postbus 200, 7440 AE Nijverdal). U kunt het ingevulde schadeformulier ook mailen naar gemeente@hellendoorn.nl

     

    De gemeente stuurt het formulier door naar Centraal Beheer Achmea. Centraal Beheer Achmea zal de schade verder afhandelen.