Zoekresultaat 9851 - 9860 van 9927 resultaten

  • Vluchtelingenpaspoort

    U woont in Nederland en heeft een vluchtelingenstatus. U heeft een vluchtelingenpaspoort nodig als u naar het buitenland wilt. Voor het aanvragen van een vluchtelingenpaspoort maakt u een afspraak. Dit kan in Losser of in Enschede. Na 6 werkdagen kunt u uw paspoort ophalen. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Afspraak maken vluchtelingenpaspoort in Losser Afspraak maken vluchtelingenpaspoort in Enschede Wat moet u weten Het vluchtelingenpaspoort: Is maximaal 5 jaar geldig Kunt u gebruiken zolang uw verblijfsvergunning geldig is Mag u niet gebruiken in het land waaruit u gevlucht bent Voorwaarden U kunt een vluchtelingenpaspoort aanvragen als u: In Losser woont Geen Nederlander bent Een status als vluchteling heeft met een verblijfsdocument Asiel bepaalde of onbepaalde tijd Meenemen Als u een afspraak heeft gemaakt, neemt u mee: Uw verblijfsvergunning 1 officiële pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden, let op de pasfoto-eisen Jonger dan 18 Kinderen jonger dan 18 jaar die een paspoort willen aanvragen, hebben toestemming nodig. Toestemming is nodig van beide ouders of van de persoon of personen die verantwoordelijk is of zijn voor het kind. U kunt digitaal toestemming geven met uw eigen DigiD. Als u digitaal toestemming heeft gegeven, is het niet nodig om bij de afspraak aanwezig te zijn of uw identiteitsbewijs te tonen. Uw kind moet zelf wel naar de afspraak komen. Als het u niet lukt om digitaal toestemming te geven, houd dan rekening met deze voorwaarden: Alle ouders of verantwoordelijken komen mee naar de afspraak Als ouders of verantwoordelijken niet kunnen meekomen, vul dan het toestemmingsformulier in en neem dit mee naar de afspraak Neem (een kopie van) paspoort, identiteitskaart of rijbewijs van alle ouders of verantwoordelijken mee Alleenstaande minderjarige asielzoekers hebben schriftelijk toestemming nodig van Nidos, de organisatie die de voogdij regelt namens de overheid Kosten Vluchtelingenpaspoort: € 63,40 Extra kosten spoedprocedure: € 57,05 Paspoort met spoed aanvragen Heeft u snel een paspoort nodig, geef dit dan tijdens uw bezoek aan. Afhalen kan meestal 2 werkdagen na uw bezoek. Meer informatie Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Verklaring Omtrent het Gedrag

    Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of instanties kunnen daar om vragen. Bijvoorbeeld als u in de kinderopvang of het onderwijs gaat werken. Of als u een wapenvergunning aanvraagt. Twee tot vier weken na de aanvraag krijgt u de VOG of de afwijzing per post thuis gestuurd Het aanvragen van een VOG doet u bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U maakt een afspraak voordat u langskomt. U neemt mee: een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of verblijfsvergunning); het aanvraagformulier VOG. U krijgt dit meestal van degene die om de verklaring vraagt. geld; U betaalt bij de aanvraag, bij voorkeur met pinpas. Kosten € 41,35   Afspraak maken   Online aanvragen Het is alleen mogelijk een VOG digitaal aan te vragen als de aanvraag digitaal is klaargezet door de organisatie die de VOG van u vraagt. Een online VOG-aanvraag kost € 33,85 (€ 7,50 minder dan een aanvraag via de publieksbalie). Hoe gaat de online VOG-aanvraag in zijn werk? Dit kunt u lezen op de website van Justis. Kunt u de VOG niet zelf aanvragen? Als u zelf niet naar de gemeente kan komen, mag iemand anders de VOG voor u aanvragen. U moet deze persoon hiervoor machtigen. Dat doet u met het machtigingsformulier (pdf). VOG voor ondernemers Het u een bedrijf en heeft u een VOG nodig voor uw bedrijf? Dan moet u een VOG voor Rechtspersonen aanvragen. Deze aanvraag is niet mogelijk via de gemeente. U kan de aanvraag doen voor rechtspersonen via de website van Justis, onderdeel van het Ministerie van Justitie. Zzp'er Als u zzp'er bent, dan kunt u uw aanvraag wel via de gemeente indienen. In dat geval kunt u bij ons een afspraak maken om dit aan de balie te regelen. Meer informatie Wilt u meer weten over de VOG? Ga dan naar de website van Justis, onderdeel van het Ministerie van Justitie.  

  • Geboorte doorgeven

    Binnen 3 dagen geeft u door dat uw kind geboren is. Dit doet u in de gemeente waar uw kind geboren is. Wat moet u weten U kunt een geboorte op verschillende manieren doorgeven: Geboorte online melden Geboorte online melden in Enschede (als uw kind in het ziekenhuis in Enschede geboren is) Afspraak maken melden geboorte U meldt de geboorte in ’t Lossers Hoes. U moet binnen 3 dagen na de bevalling de geboorte doorgeven. Het kan zijn dat de 3e dag in het weekend valt of een officiële feestdag is. Bij een afspraak krijgt u dan langer de tijd om de geboorte door te geven. U mag de geboorte dan doorgeven op de eerstvolgende werkdag. Let op: maak altijd een afspraak als de vader of duomoeder het kind wil erkennen tijdens het doorgeven. Dat kan niet online. Lukt doorgeven of het maken van een afspraak niet binnen 3 dagen, bel dan 053 - 537 74 44. Voorwaarden De geboorte kan doorgegeven worden door: Vader, duomoeder of moeder van het kind Iemand die bij de geboorte aanwezig was, zoals een vriend of familielid Bewoner van het huis waar het kind geboren is Hoofd van het ziekenhuis of de kliniek waar het kind geboren is Meenemen Dit neemt u mee bij uw afspraak: Geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsvergunning). Trouwboekje of partnerschapsboekje. We kunnen uw kind in het boekje bijschrijven als u dit wilt. Bewijs van erkenning, als het kind van tevoren is erkend. Bewijs van geboorte (van de arts of verloskundige), als u dat heeft. Verklaring van de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting. Dit kan van toepassing zijn als het kind geboren is binnen een huwelijk of geregistreerd partnerschap van 2 vrouwen. U woont in het buitenland Dan hebben wij meer documenten nodig. Bel 053 - 537 74 44 of vanuit het buitenland +31 53 537 74 44. Wij nemen samen met u door welke documenten u moet meenemen naar de afspraak. Kosten Het doorgeven van een geboorte is gratis. Erkenning kind Als de ouders niet getrouwd zijn, dan heeft alleen de moeder automatisch ouderlijk gezag. De vader of duomoeder kan het kind erkennen bij de gemeente. Het ouderschap is dan geregistreerd en de vader of duomoeder heeft dan ook ouderlijk gezag. Kind erkennen. Achternaam kind U kunt alleen bij uw 1e kind de achternaam kiezen. U kunt kiezen voor: Achternaam van de moeder Achternaam van de andere ouder Dubbele achternaam Alle kinderen die u daarna samen krijgt, hebben automatisch dezelfde achternaam als het 1e kind. Heeft uw kind niet de Nederlandse nationaliteit, neem dan contact op met uw consulaat of ambassade. Soms zijn er voorwaarden bij het kiezen van een achternaam. Geboorteakte Bij het doorgeven van de geboorte van uw kind maakt de gemeente een geboorteakte op. Dit is het bewijs van de geboorte van uw kind. U krijgt een kopie van de akte. Uittreksel burgerlijke stand. Burgerservicenummer voor uw kind De gemeente waar de moeder woont, zorgt dat uw kind een Burgerservicenummer (BSN) krijgt. Binnen 1 tot 2 weken na het doorgeven van de geboorte krijgt u het BSN per post.

  • Paspoort

    Een paspoort is een reisdocument. U kunt zich er mee legitimeren in alle landen van de wereld. Een paspoort is 10 jaar geldig voor personen ouder dan 18 jaar en 5 jaar geldig voor personen jonger dan 18 jaar. De levertijd is 5 werkdagen. In de vakantiemaanden kan dit langer duren. Bij de aanvraag van een paspoort worden bij iedereen die ouder is dan 12 jaar 2 vingerafdrukken afgenomen. Voor het aanvragen van een paspoort moet u een goed gelijkende recente pasfoto meenemen. Een reisdocument blijft eigendom van de Staat. Met een verlopen reisdocument mag u niet reizen. Paspoorten worden op een centrale plaats in Nederland van persoonlijke gegevens voorzien. U krijgt uw nieuwe paspoort daarom niet meteen mee. Wanneer u uw paspoort  voor 15.00 uur met een spoedprocedure aanvraagt, kunt u het paspoort in principe de volgende werkdag in de loop van de ochtend afhalen. Hieraan zijn wel extra kosten verbonden. U moet uw paspoort persoonlijk afhalen. U heeft maximaal drie maanden na uw aanvraag de tijd om het paspoort op te halen. Wanneer u dit niet doet, wordt het paspoort vernietigd (artikel 67, lid 1a PUN). U ontvangt de betaalde leges voor de aanvraag dan niet retour. Hoe vraagt u een paspoort aan? Afspraak maken Een aanvraag voor een paspoort moet u persoonlijk aan de balie bij de gemeente doen, nadat u hiervoor een afspraak heeft gemaakt. Een afspraak maken kan digitaal (niet voor vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort) of telefonisch via 14035. U neemt voor de aanvraag het volgende mee: Een goedgelijkende kleuren pasfoto, die voldoet aan de eisen die de overheid aan de pasfoto stelt. Alle eerder afgegeven reisdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart). Een verlopen reisdocument kunt u (ongeldig gemaakt) terugkrijgen. Indien u in het bezit bent van een buitenlands reisdocument dient u dit document mee te brengen bij uw aanvraag. Indien u geen oud (verlopen) reisdocument heeft, moet u de identiteit aan de hand van andere bewijsstukken aantonen. Voor kinderen onder de 18 jaar is er toestemming nodig van de ouder(s) of de gezaghouder(s). Toestemming kunnen beide ouders digitaal geven, ieder persoonlijk met hun eigen DigiD. Heeft één ouder het gezag? Dan hoeft alleen die persoon toestemming te geven. Eventueel kunt u ook schriftelijk via formulier toestemming ouders reisdocument (pdf, 107 KB) geven.  U moet de echtheid van de handtekeningen kunnen aantonen door overlegging van geldige reisdocumenten of rijbewijzen van de ouders/gezaghouders. Bij vermissing van een eerder uitgereikt Nederlands reisdocument moet u bij de gemeente een schriftelijke verklaring van verlies of diefstal ondertekenen. Bij de aanvraag van een tweede paspoort ook bovengenoemde documenten meenemen. Betaalmiddel Bij het ontbreken van een ander identiteitsbewijs stelt de gemeente een nader onderzoek in om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor duurt de aanvraagtermijn langer dan gewoonlijk.   Kosten Nederlands paspoort voor personen ouder dan 18 jaar: € 83,80 Nederlands paspoort voor personen jonger dan 18 jaar € 63,40 Extra kosten bij spoedaanvraag reisdocument: € 57,00 Wat te doen bij verlies of diefstal paspoort? U hoeft voor een verloren of gestolen paspoort niet eerst naar de politie. U kunt bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal ondertekenen; ook als uw document in het buitenland is kwijtgeraakt. U kunt de vermissing vanuw reisdocument ook digitaal melden. De gemeente neemt de melding en de aanvraag - ook als er sprake is van een misdrijf - in behandeling. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie. Na ondertekening van de verklaring kunt u een nieuw paspoort aanvragen. Valse meldingen worden streng aangepakt. Om misbruik te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente de melding van vermissing. Bij vermoeden van misbruik verwijst de gemeente de aanvrager door naar de politie voor nader onderzoek. Als u uw paspoort bent kwijtgeraakt en u moet onmiddellijk op reis, dan kunt u een noodpaspoort aanvragen op of in de buurt van vliegvelden of andere grensposten. Paspoort voor minderjarige kinderen Elk kind moet voor reizen naar het buitenland een eigen paspoort of identiteitskaart bezitten. Uw kind(eren) moet(en) aanwezig zijn bij de aanvraag aan de balie van de gemeente. Kinderen tot 18 jaar die een paspoort willen aanvragen, hebben schriftelijke toestemming nodig van beide ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft). Bij de schriftelijke toestemming moet een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ouders/voogd worden overlegd. Reizen met minderjarige kinderen Iedereen die de grens passeert moet beschikken over een geldig paspoort of identiteitskaart. Welk document u moet hebben is afhankelijk van de eisen die het land stelt waar de reis naar toe gaat. De Koninklijke Marechaussee controleert niet alleen scherp of iedereen een correct reisdocument heeft, maar let ook op minderjarige kinderen die niet in gezinsverband reizen, bijvoorbeeld met opa en oma, één-ouder of vrienden. De Koninklijke Marechaussee beslist aan de hand van documenten of het kind het land mag verlaten. Daarbij wordt gelet op de schriftelijke toestemming van de andere ouder om het land te mogen verlaten en of er sprake is van gezag. Toestemming reizen met minderjarig kind (pdf 8,26 KB) of Toestemming reizen met minderjarig kind, Engelstalig (pdf 90,5 KB) Vaders en moeders met een andere achternaam dan hun kinderen Gaat u reizen naar landen buiten het Schengen gebied dan moet de Koninklijke Marechaussee bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er ernstige redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen: verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder recent uittreksel gezagsregister recent uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) kopie van paspoort van toestemminggevende ouder eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang eventueel het ouderschapsplan eventueel geboorteakte Deze documenten kunnen de marechaussee helpen bij een snellere persoonscontrole. Reisdocumenten voor niet-Nederlanders Iedereen die als vluchteling tot (een van de landen van) ons Koninkrijk is toegelaten, heeft recht op een reisdocument voor vluchtelingen. Dit document is maximaal 5 jaar geldig (afhankelijk van de verblijfstatus). Iedere vreemdeling die als staatloze tot (een van de landen van) ons Koninkrijk is toegelaten, heeft recht op een reisdocument voor vreemdelingen. Dit document is ten minste 3 maanden in alle landen geldig. Voor alle anderen in (een van de landen van) ons Koninkrijk rechtmatig verblijvende vreemdelingen, die geen reisdocument elders kunnen krijgen, is het mogelijk een reisdocument aan te vragen. Vreemdelingen die kunnen aantonen dat van hen redelijkerwijs niet kan worden gevergd dat zij van een ander land een reisdocument aanvragen, hebben recht op een reisdocument uit Nederland. De aanvraag voor een vreemdelingenpaspoort kan enkele maanden duren. Voor vluchtelingen- en vreemdelingenpaspoorten moet u telefonisch een afspraak maken 14035. Deze afspraak kunt u niet digitaal maken. Identiteitsfraude Tips om identiteitsfraude te voorkomen!

  • Eerste inschrijving in Nederland

    U moet zich inschrijven bij de gemeente als u voor het eerst in Nederland komt wonen. Dit geldt ook als u al eerder in Nederland woonde en vóór 1 oktober 1994 vertrokken bent uit Nederland. Voorwaarden U kunt zich inschrijven als u legaal in Nederland bent. Dit heet rechtmatig verblijf. Uw verblijf is rechtmatig in de volgende gevallen: u hebt de Nederlandse nationaliteit u hebt de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie u hebt een geldige verblijfsvergunning u mag de beslissing op uw aanvraag om een verblijfsvergunning in Nederland afwachten. U moet zich laten inschrijven bij de gemeente waar u woont als u gedurende een periode van 6 maanden tenminste 4 maanden in Nederland blijft. U bent dan verplicht om binnen 5 dagen na aankomst in Nederland aangifte te doen bij de gemeente. Personen met een vreemde nationaliteit In sommige gevallen hebt u voor de inschrijving in Nederland een machtiging voorlopig verblijf of verblijfsvergunning nodig van de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND). Is dit voor u van toepassing en hebt u die niet? Dan kunt u bij de gemeente aangifte doen van een voorlopige inschrijving. Nadat de gemeente van de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) een bewijs van uw aanmelding heeft ontvangen, wordt u ingeschreven bij de gemeente. Een afspraak maken Wilt u zich voor het eerst inschrijven in Nederland, dan moet u hiervoor een afspraak maken. Doe dit binnen 5 dagen nadat u in Nederland bent aangekomen. Meenemen Bij uw eerste inschrijving moet u buitenlandse documenten laten zien. Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte of echtscheidingsakte. Soms moet u eerst laten bepalen of de buitenlandse documenten echt zijn. Dit heet legalisatie. De gemeente vertelt u of legalisatie nodig is. een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt documenten die bewijzen dat u hier woont, zoals een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van de woning documenten van levensgebeurtenissen uit uw tijd in het buitenland, zoals een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte, echtscheidingsakte. In bepaalde situaties hebt u extra documenten nodig bij uw inschrijving: U gaat bij iemand inwonen of u gaat samenwonen schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van dat adres. U verhuist vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten een bewijs van uitschrijving.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Bent u Nederlander en ingeschreven in de gemeente Sluis? Dan kunt u een paspoort of een identiteitskaart aanvragen bij de gemeente. Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort of identiteitskaart ophalen. Regelen Maandag, donderdag en vrijdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur Dinsdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur of op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur Woensdag: vrije inloop van 08.30 tot 19.30 uur Van mei tot en met augustus is het gemeentehuis op vrijdagmiddag gesloten vanaf 12.00 uur. Meenemen Alle reisdocumenten, zowel paspoort als identiteitskaart, die in uw bezit zijn. Ook verlopen reisdocumenten dient u mee te nemen. U heeft een pasfoto nodig die voldoet aan de Nederlandse eisen. Meer informatie leest u op www.rijksoverheid.nl. Er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis, geschikt voor personen vanaf ongeveer zeven jaar oud. Wat u moet weten Met een identiteitskaart kunt u naar de meeste Europese landen reizen. Met een paspoort kunt u naar alle landen reizen. Wel heeft u voor sommige landen een visum nodig. Kijk op Nederlandwereldwijd.nl voor meer informatie. Kosten en geldigheid Een paspoort tot 18 jaar kost € 63,40 en is 5 jaar geldig. Een paspoort vanaf 18 jaar kost € 83,85 en is 10 jaar geldig. Een identiteitskaart tot 18 jaar kost € 40,90 en is 5 jaar geldig. Een identiteitskaart vanaf 18 jaar kost € 75,80 en is 10 jaar geldig. Voor een snelle aanvraag betaalt u € 57,05 extra. Paspoort of identiteitskaart voor kinderen Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Is uw kind 14 jaar of ouder? Dan is een eigen paspoort of identiteitskaart verplicht. Hiermee kan uw kind bewijzen wie hij of zij is. Beide ouders moeten meestal toestemming geven voor de aanvraag: Toestemmingsformulier paspoort of identiteitskaart Snelle aanvraag Heeft u uw paspoort of identiteitsbewijs snel nodig? Kom dan tijdens de vrije inloop op maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 13.00 uur of op woensdag van 08.30 tot 19.30 uur naar de balie voor een snelle aanvraag. U hoeft geen afspraak te maken. U kunt uw paspoort of identiteitskaart dan na 3 werkdagen al ophalen. Voor een snelle aanvraag betaalt u extra. Noodpaspoort Heeft u het paspoort nog sneller nodig? Misschien kunt u een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. Kijk op Defensie.nl voor meer informatie. Tweede of zakenpaspoort Reist u voor uw werk veel naar landen die met elkaar in strijd zijn? Of heeft u tijdelijk geen paspoort in verband met een visumaanvraag? Dan kunt u een tweede paspoort aanvragen. Ook personen die om niet-zakelijke of beroepsmatige redenen een tweede paspoort nodig hebben, kunnen er één aanvragen. In alle gevallen moet u bewijsstukken overleggen. Heeft u meer ruimte in uw paspoort nodig voor douanestempels en visa? Dan kunt u een zakenpaspoort aanvragen. Dit paspoort is dikker dan een gewoon paspoort. Zie het kopje 'Regelen' bovenaan deze pagina voor de tijden waarop u een tweede paspoort of zakenpaspoort kunt aanvragen. Kwijt of gestolen Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Ga naar de gemeente om een nieuwe aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.

  • Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

    Voor sommige beroepen en functies is het nodig dat u aantoont dat u van onbesproken gedrag bent. Of dat u te vertrouwen bent. Dit doet u door middel van de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), ook wel bewijs van goed gedrag genoemd. Zo heeft u deze nodig als u als onderwijzer of taxichauffeur aan de slag gaat. Staat u ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van Kaag en Braassem, dan kunt u de VOG bij de gemeente aanvragen. Kosten Een VOG bij de gemeente aanvragen kost € 44,50. Een VOG online aanvragen kost € 33,85. U kunt alleen met pin betalen. Gratis VOG voor vrijwilligers Naast vrijwilligers die werken met kinderen kunnen ook vrijwilligers die werken met mensen met een verstandelijke beperking een gratis VOG krijgen. Bovendien is het dan mogelijk om de aanvraag zonder betaling af te ronden, waardoor achteraf geen declaraties meer nodig zijn. Daarvoor moet de VOG voor vrijwilligers wel digitaal worden aangevraagd bij Justis. Aanvraag U kunt een VOG op 2 manieren aanvragen: Online aanvragen Het is alleen mogelijk een VOG digitaal aan te vragen als de aanvraag digitaal is klaargezet door de organisatie die de VOG van u vraagt. De organisatie moet dan met eHerkenning inloggen bij Justis. Vraag uw organisatie of zij dit ook kunnen doen. Om uw VOG online te kunnen aanvragen, moet u: ingeschreven staan in de gemeente waar u woont een burgerservicenummer hebben een DigiD-account hebben internet en een e-mailadres hebben kunnen betalen met iDeal. Uw organisatie bereidt de aanvraag online voor. U krijgt van Justis vervolgens een e-mail met een link en een aanvraagcode. Via de link logt u in met DigiD, waarna u de gegevens van de aanvraag in beeld krijgt. Controleer uw gegevens. Klopt alles? Dan bevestigt u de aanvraag en wordt u doorverwezen naar iDeal om de VOG te betalen. U krijgt van Justis een mail met een betaalbevestiging. Uw aanvraag wordt vervolgens door Justis in behandeling genomen. Justis informeert u schriftelijk over de afhandeling van uw aanvraag. Aanvragen via commerciële tussenpartijen Screeningsautoriteit Justis is als enige instantie in Nederland bevoegd om VOG-aanvragen te beoordelen en VOG’s af te geven. Op het internet zijn commerciële partijen actief die aanbieden het aanvraagproces voor de VOG van u over te nemen. Deze bedrijven zijn géén onderdeel of partner van Justis. VOG-aanvragen die via commerciële partijen worden ingediend komen uiteindelijk ook bij Justis terecht. Zij worden op dezelfde manier en in hetzelfde tempo behandeld als alle andere VOG-aanvragen. Het inschakelen van commerciële bedrijven levert dus geen tijdswinst op. Het zorgt wel voor extra kosten: u betaalt het betreffende bedrijf een bedrag voor het overnemen van het aanvraagproces. Dit bedrag komt bovenop de normale kosten van een VOG-aanvraag (zie boven). Aanvragen via de gemeente U vraagt een VOG via de gemeente aan door een volledig ingevuld aanvraagformulier in te leveren bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U ontvangt dit formulier van degene die u vraagt een VOG te overleggen. Meestal is dat de werkgever. De organisatie geeft op het formulier aan wat het doel van de aanvraag is en bepaalt waarop de medewerker wordt gescreend. Op het aanvraagformulier moet de organisatie aangeven op welke functieaspecten hij de betreffende medewerker wil laten screenen. Voor bepaalde sectoren zijn specifieke screeningsprofielen gemaakt, bijvoorbeeld voor de taxibranche. Daarnaast is er een algemeen screeningsprofiel. Wanneer u de aanvraag via de gemeente indient, moet u bij de gemeente een geldig identiteitsbewijs tonen en het tarief van de aanvraag  voldoen. Een gemeenteambtenaar bekijkt of het formulier correct is ingevuld, controleert uw identiteit en int het tarief. Vervolgens stuurt de gemeenteambtenaar uw aanvraagformulier naar Justis. Wilt u de aanvraag via de gemeente doen, dan moet u hiervoor een afspraak maken. Meenemen Wanneer u de VOG aanvraagt via de gemeente: ingevuld en ondertekend aanvraagformulier alle documenten die u moet bijvoegen volgens het aanvraagformulier geldig identiteitsbewijs. Iemand anders machtigen Als u iemand anders de VOG voor u aanvraagt bij de gemeente, dan neemt die persoon het volgende mee: ingevuld aanvraagformulier met alle gevraagde documenten machtigingsbrief een geldig identiteitsbewijs zijn of haar eigen identiteitsbewijs. Bijzonderheden Het is niet altijd mogelijk om een volledig door de werkgever ingevuld en ondertekend aanvraagformulier in te dienen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u de VOG aanvraagt ten behoeve van: een emigratie de beëdiging als advocaat het verkrijgen van een visum of werkvergunning. U kunt het aanvraagformulier dan indienen zonder de handtekening van een vertegenwoordiger van de belanghebbende (doorgaans de toekomstige werkgever). U dient dan wel aan de volgende voorwaarden te voldoen: de gegevens van de organisatie en het doel van de aanvraag moet u zelf op het aanvraagformulier invullen een bevestiging of document van de organisatie/instelling die de VOG verlangt, met een handtekening, waarin wordt vermeld dat de VOG wordt verlangd. Dit document vervangt de handtekening op het aanvraagformulier.

  • Bezwaarschrift tegen bestuurlijke besluiten

    De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester zijn ieder een ’bestuursorgaan’. Een bestuursorgaan is verantwoordelijk voor de gemeentelijke besluitvorming. Wie het niet eens is met een beslissing van het deze bestuursorganen kan een bezwaarschrift indienen. Het betreffende bestuursorgaan bekijkt de zaak dan opnieuw en neemt een besluit op het bezwaarschrift. Direct regelen Bezwaar maken Voorwaarden U kunt een bezwaarschrift indienen als: U het niet eens bent met een besluit dat een bestuursorgaan op uw eigen aanvraag heeft genomen. U het niet eens bent met een besluit dat een bestuursorgaan heeft genomen op een aanvraag van iemand anders en waar u rechtstreeks bij betrokken bent. Het besluit op uw aanvraag niet binnen de geldende termijn is of wordt genomen. Het bestuursorgaan weigert een besluit te nemen. U nadelige gevolgen ondervindt van een besluit dat een bestuursorgaan van de gemeente uit zichzelf (ambtshalve) neemt. Hoe werkt het?  Een bezwaar dient u als volgt in bij de gemeente: Post Schrijf uw bezwaar en stuur dat naar: Gemeente Vlaardingen Postbus 1002 3130 EB Vlaardingen Digitaal Vraag uw bezwaarschift via het digitale formulier aan. Bezwaar maken  Vermelden bij bezwaar In uw bezwaarschrift moet u in ieder geval vermelden: uw naam en adres,  uw telefoonnummer zodat contact opgenomen kan worden om samen met u te bespreken wat de beste aanpak van uw bezwaarschrift is. de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft. een omschrijving van de beslissing waartegen u bezwaar wilt maken. de reden waarom u bezwaar maakt. uw handtekening. Het bezwaarschrift moet bij de gemeente ingediend zijn binnen 6 weken nadat de gemeente het besluit bekend heeft gemaakt (door toezending aan de aanvrager of publicatie in de krant). Komt uw bezwaarschrift te laat binnen dan wordt het niet inhoudelijk in behandeling genomen. Afhandeling U ontvangt altijd een schriftelijke ontvangstbevestiging. Het bestuursorgaan geeft uw bezwaarschrift in behandeling bij de commissie bezwaarschriften. Deze commissie is verdeeld in drie kamers. De commissie brengt advies uit aan het betreffende bestuursorgaan met een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift. De uiteindelijke beslissing wordt genomen door de raad, het college of de burgemeester. U ontvangt bericht van de commissie bezwaarschriften wanneer uw zaak wordt behandeld. De voorzitter van de kamer beslist of u op een hoorzitting wordt gehoord. Als dit het geval is, wordt u uitgenodigd voor de hoorzitting. Deze schriftelijke uitnodiging wordt tenminste twee weken van tevoren toegezonden. Wanneer de datum en/of het tijdstip van de hoorzitting een probleem voor u is, kunt u met opgaaf van redenen tot 3 dagen voor de hoorzitting aan de voorzitter verzoeken om wijziging van dit tijdstip. De beraadslaging over het door de kamer uit te brengen advies vindt plaats achter gesloten deuren. U en de andere partij(en) kunnen de beraadslaging dus niet bijwonen. Het mondelinge advies van de kamer wordt op schrift gesteld en via de betrokken vakafdeling toegezonden aan het betreffende bestuursorgaan. Voorlopige voorziening Tijdens de bezwaarschriftprocedure geldt de genomen beslissing. Het kan zijn dat deze beslissing intussen onherstelbare gevolgen voor u heeft. U kunt dan tijdens de bezwaarschriftprocedure de rechter vragen een 'voorlopige voorziening' te treffen. Dit betekent dat een speciale regeling kan worden getroffen voor de periode dat het bezwaarschrift nog in behandeling is. Aan de procedure voor 'voorlopige voorziening' zijn kosten verbonden. Hoe hoog de kosten in uw specifieke geval zijn, kunt u navragen bij de Rechtbank. In die gevallen dat een bezwaarschriftprocedure geen toegevoegde waarde meer biedt omdat er al een volledige en uitgebreide uitwisseling van argumenten heeft plaatsgevonden, is het mogelijk om in het bezwaarschrift te verzoeken deze procedure over te slaan en in te stemmen met rechtstreeks beroep. Besluit Het bestuursorgaan tegen wiens besluit een bezwaarschrift is ingediend, moet vervolgens binnen 12 weken na afloop van de bezwarentermijn van 6 weken een nieuwe beslissing nemen. Indien nodig kan deze termijn met 6 weken worden verlengd. U ontvangt dan een brief hierover. De nieuwe beslissing houdt een heroverweging in van het eerdere besluit met inachtneming van het advies van de commissie bezwaarschriften.  Als de beslissing op bezwaar afwijkt van het advies van de kamer, wordt in de beslissing de reden voor die afwijking vermeld. Kosten Geen Heeft u nog vragen? U kunt ook een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.    

  • Identiteitskaart

    Een identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen kan alleen op afspraak in ’t Lossers Hoes of in het Stadskantoor (Hengelosestraat 51, Enschede). Tijdens de afspraak hebben wij alleen nog uw vingerafdruk en handtekening nodig. Na 6 werkdagen haalt u uw ID-kaart op. Voor het ophalen hoeft u geen afspraak te maken. Aanvragen Sinds 2014 is een ID-kaart 10 jaar geldig in plaats van 5 jaar. Daarom verwachten wij in 2024 veel aanvragen. Het kan dus druk zijn. Houd hier rekening mee bij het plannen van een afspraak. U kunt een ID-kaart op 2 manieren aanvragen. ID-kaart online aanvragen U vraagt uw ID-kaart aan met DigiD. U maakt dan meteen een afspraak en u betaalt online via iDeal. ID-kaart aan de balie aanvragen U maakt een afspraak en betaalt de kosten aan de balie. Tijdens de afspraak behandelen wij uw aanvraag. Afspraak maken in ’t Lossers Hoes Afspraak maken in het Stadskantoor (Enschede) Bel 053 - 537 74 44 Jonger dan 12 jaar Kinderen jonger dan 12 jaar die een ID-kaart willen aanvragen, hebben toestemming nodig. Toestemming is nodig van beide ouders of van de persoon of personen die verantwoordelijk is of zijn voor het kind. U kunt online toestemming geven met uw eigen DigiD. Als u online toestemming heeft gegeven, is het niet nodig om bij de afspraak aanwezig te zijn of uw identiteitsbewijs te tonen. Uw kind moet zelf wel naar de afspraak komen. Als het u niet lukt om online toestemming te geven, houd dan rekening met deze voorwaarden: Alle ouders of verantwoordelijken komen mee naar de afspraak Als ouders of verantwoordelijken niet kunnen meekomen, vul dan het toestemmingsformulier in en neem dit mee naar de afspraak Neem (een kopie van) paspoort, ID-kaart of rijbewijs van alle ouders of verantwoordelijken mee Meenemen Neem bij uw afspraak mee: Uw huidige paspoort of ID-kaart. Als u een paspoort én een ID-kaart heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn. Pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de eisen voor paspoort of identiteitskaart. Eventueel een pinpas. U betaalt aan de balie als u niet heeft betaald via iDeal. Neem bij het ophalen mee: Uw huidige paspoort en/of ID-kaart Vergeet uw ID-kaart niet op te halen Haal binnen 3 maanden uw ID-kaart op. Daarna kunt u de ID-kaart niet meer ophalen. U moet dan een nieuwe aanvraag doen. Kosten ID-kaart 18 jaar en ouder: € 75,80 (10 jaar geldig) ID-kaart onder 18 jaar: € 40,90 (5 jaar geldig) Extra kosten spoedprocedure: € 57,05 ID-kaart met spoed aanvragen Heeft u snel een ID-kaart nodig, geef dit dan tijdens uw bezoek aan. Komt u voor 14.00 uur, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Als u uw oude ID-kaart kwijt bent, kan de spoedaanvraag langer duren. Bel 053 - 537 74 44 om een afspraak te maken.

  • Klacht over de provincie indienen

    Wanneer kan ik een klacht indienen?

    U kunt een klacht indienen wanneer:

    • de gedraging minder dan 1 jaar geleden plaatsvond;
    • u niet de mogelijkheid had om bezwaar te maken of in beroep te gaan.

    Hoe kan ik een klacht indienen?

    U kunt uw klacht op verschillende manieren indienen:

    Mondeling

    U kunt telefonisch contact opnemen via 073 – 681 28 12.

    Digitaal

    U kunt uw klacht digitaal indienen. Hiervoor heeft u DigiD of e-Herkenning nodig.

    Schriftelijk

    U kunt uw klacht per post (ter attentie van HAC, postbus 90151, 5200 MC ’s-Hertogenbosch) of per e-mail indienen.

    Wat moet ik vermelden in mijn klacht?

    Voor de behandeling van uw klacht is het belangrijk dat u in ieder geval de volgende informatie aan ons doorgeeft:

    • uw naam en adres;
    • de datum;
    • de inhoud van de klacht;
    • tegen wie de klacht wordt ingediend;
    • uw telefoonnummer (niet verplicht).

    Hoe verloopt de behandeling van een klacht?

    De provincie wil zowel mondelinge als schriftelijke klachten zorgvuldig afdoen. Wij nemen altijd telefonisch contact op om de klacht te bespreken. Dit kan voldoende zijn om de klacht af te handelen, maar alleen als dit naar uw tevredenheid gebeurt (informele afhandeling).

    Leent uw klacht zich niet voor informele afhandeling? Of bent u daarmee niet tevreden? Dan volgt de formele procedure. Dat houdt in dat de hoor- en adviescommissie uw klacht verder in behandeling neemt en advies zal uitbrengen over uw klacht. De provincie neemt daarna een beslissing op de klacht.

    Binnen welke termijn volgt een beslissing op de klacht?

    De provincie moet binnen 10 weken een beslissing nemen over uw klacht. Deze termijn kan met 4 weken worden verlengd. Verder uitstel is alleen met uw instemming mogelijk.

    Bent u niet tevreden over de afhandeling van een klacht?

    Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht of het resultaat daarvan? Dan kunt u een klacht indienen bij de Nationale ombudsman. In de beslissing op uw klacht leest u hier meer over. U kunt ook de internetpagina van de Nationale ombudsman raadplegen of bellen met het gratis telefoonnummer 0800-33 55 555.