Zoekresultaat 7261 - 7270 van 7533 resultaten

  • Bezwaarschrift indienen

    Het kan gaan om een besluit dat je hebt ontvangen. Maar bijvoorbeeld ook om een besluit dat je buurman heeft ontvangen. Dat besluit moet dan wel nadelige gevolgen hebben voor jou. Het moet ook gaan om een besluit zoals de Algemene wet bestuursrecht het bedoelt. Bij het bekendmaken van een besluit staat vermeld of je bezwaar kunt maken en bij wie. De gemeente maakt het besluit bekend in een brief aan de betrokkene(n) en/of door een publicatie in de huis-aan-huiskrant (De Hattemer) en op officielebekendmakingen.nl. Je moet een bezwaarschrift indienen binnen zes weken na bekendmaking van het besluit. Maak je later dan zes weken bezwaar, dan verklaren we je bezwaarschrift 'niet-ontvankelijk'. We kunnen jouw bezwaarschrift dan niet meer inhoudelijk behandelen. Tenzij je een goede (verschoonbare) reden hebt voor het overschrijden van de bezwaartermijn. De verzenddatum van het besluit staat in het besluit en in de publicatie.

  • Iets verloren of gevonden

    Iets gevonden of verloren? Kijk dan op de landelijke website verlorenofgevonden.nl Afgeven bij de gemeente U kunt een gevonden voorwerp ook afgegeven bij de gemeente. Wij bewaren en registreren het op verlorenofgevonden.nl.  Goed om te weten Hoelang iets wordt bewaard is afhankelijk van de waarde van het voorwerp. Het voorwerp bewaren we minimaal 3 maanden. Daarna wordt het van de website afgehaald. Kleine verloren voorwerpen worden niet altijd geregistreerd. Zoals sleutels, kinderspullen etc. We bewaren het voorwerp 3 maanden en daarna wordt het vernietigd. Voorwerpen die door de vinder op verlorenofgevonden.nl zijn geregistreerd en thuis worden bewaard, hebben een langere bewaartermijn. Is deze bewaartermijn voorbij dan brengen we de vinder op de hoogte dat het voorwerp van de website wordt verwijderd. Rijbewijs, paspoort en bankpas Rijbewijzen, bankpassen, ID- kaarten en paspoorten die niet binnen 24 uur worden opgehaald, worden vernietigd of sturen we terug naar de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer).

  • Voornemen huwelijk of geregistreerd partnerschap melden

    Als u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan meldt u dit bij de gemeente waar u wilt trouwen. U doet de melding nadat de gemeente de gereserveerde huwelijksdatum per e-mail aan u heeft bevestigd. Voorwaarden U heeft de trouwdatum- en locatie gereserveerd U geeft de melding maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie door U bent allebei 18 jaar of ouder U bent allebei ongehuwd U bent geen bloedverwant (rijksoverheid.nl) in de eerste, tweede, derde of vierde graad. Bent u broer(s) of zus(sen) door adoptie of erkenning? Dan kunt u mogelijk toestemming krijgen om met elkaar te trouwen. Dit heet huwelijksdispensatie (rijksoverheid.nl). Staat u onder curatele, dan heeft u eerst toestemming nodig van de curator of van de kantonrechter. Neemt u hierover contact op met de gemeente. Kosten Geen. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: Zaaknummer. Deze heeft u ontvangen na het reserveren van de trouwdatum Datum huwelijk of partnerschap Nationaliteit Huidige burgerlijke staat Indien van toepassing: gegevens eerder(e) huwelijk(en) of partnerschap(pen) Voor- en achternaam aanstaande partner Voor- en achternaam ouders Indien van toepassing: voor- en achternaam, geboortedatum- en plaats kind(eren) Indien van toepassing: of u onder curatele staat Voornemen huwelijk of geregistreerd partnerschap melden via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. U vult het formulier beiden apart in.

  • Trouwen en partnerschap melden

    Jullie willen trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Vergeet niet jullie plannen bij de gemeente te melden. Waarom? We controleren bijvoorbeeld of jullie wel met elkaar mogen trouwen. Ook helpen we met wat officiële zaken, zoals de trouwakte, en maken we afspraken met jullie over de datum en locatie. Jullie geven door wie jullie getuigen zijn en jullie mogen zelf een trouwlocatie kiezen. Ook vragen we wie jullie graag als trouwambtenaar zouden willen. Doe de melding op tijd. Dit kan vanaf 1 jaar voor de geplande datum. Het kan niet later dan 6 weken voor de datum. Als we documenten van jullie nodig hebben, kunnen die 6 weken te kort zijn. Sinds 1 januari 2018 is er wat veranderd. Jullie trouwen nu ‘in beperkte gemeenschap van goederen’. Willen jullie dit anders regelen? Ga dan naar de notaris voor huwelijkse voorwaarden.

  • Paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen

    Het kan gebeuren dat uw paspoort of identiteitskaart gestolen wordt of dat u het kwijtraakt. Vanaf 1 maart 2013 doet u geen aangifte van vermissing/diefstal van uw reisdocument meer bij de politie maar direct bij de gemeente. Dit kan ook digitaal. Er wordt dan een verklaring van vermissing/diefstal opgemaakt.

    Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee. U dient hiervoor zelf contact op te nemen met de Koninklijke Marechaussee op de luchthaven van vertrek.

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat. Daarop reist u terug naar Nederland. Bij terugkomst in Nederland wordt er bij de aanvraag van een nieuw reisdocument bij de gemeente een verklaring van vermissing/diefstal opgemaakt.

    Let op:
    Vindt u uw paspoort of identiteitskaart terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij uw gemeente. U kunt uw teruggevonden document dus niet meer gebruiken als identificatiemiddel. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien. Het gebruik van een teruggevonden paspoort is strafbaar. De gemeente vernietigt het document om fraude en misbruik te voorkomen.

  • Beroepschrift indienen

    De gemeente beslist over uw bezwaar tegen een gemeentelijk besluit. Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente over uw bezwaar? U mag dan in beroep gaan. In de brief van de gemeente met de beslissing op uw bezwaarschrift staat bij wie u in beroep mag gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat te nemen. Het mag wel. Instellen van beroep betekent niet dat de beslissing ongeldig is. De beslissing is gewoon rechtsgeldig. Wilt u dat de beslissing tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort? Dan mag u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Het beroepschrift mag u in een vreemde taal schrijven. Voor een goede afhandeling kan een vertaling noodzakelijk zijn. U moet zelf zorgen voor deze vertaling.

  • Vluchtelingenpaspoort

    Het vluchtelingenpaspoort is voor mensen die zijn erkend als vluchteling in Nederland. Met een vluchtelingenpaspoort kunt u zich legitimeren en naar het buitenland reizen. Behalve naar het land van herkomst. Soms hebt u ook een visum nodig. De ambassade van het land waar u heengaat heeft daarover meer informatie.

    Voor de aanvraag van een vluchtelingenpaspoort moet u persoonlijk langskomen op het gemeentehuis. Hiervoor kunt u telefonisch een afspraak maken via 0547-858585.

    Uiterlijk 5 werkdagen na de aanvraag ligt het paspoort voor u klaar. U kunt deze zonder afspraak ophalen tijdens onze openingstijden.

  • Uittreksel basisregistratie personen

    Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP), voorheen gemeentelijke basisadministratie (GBA), is een schriftelijk bewijs dat verklaart dat u in de betreffende gemeente staat ingeschreven. Er bestaan verschillende soorten uittreksels uit de Basisregistratie personen. Zo kunnen er uittreksels worden afgegeven met vermelding van nationaliteit, aanvangsdatum bewoning adres, burgerlijke staat, gezinssamenstelling. Dit is afhankelijk van de situatie waarvoor het uittreksel nodig is. Op een uittreksel uit de basisregistratie staat in ieder geval: Uw volledige geslachts- en voorna(a)m(en). Uw geboortedatum en -plaats. Uw huidige adres. De datum van afgifte. Een uittreksel uit de basisregistratie is niet nodig voor inschrijving leerlingen bij scholen. Het uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) wordt vaak verward met een uittreksel Burgerlijke stand, waarin persoonsgegevens uit een akte (bijvoorbeeld geboorteakte) staan vermeld. Het uittreksel uit de Burgerlijke stand kan ook afgegeven worden op een speciaal formulier, dat in meerdere talen is opgesteld als u het nodig heeft voor internationaal gebruik.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk, ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken.

    U kunt vragen om een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal). Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht.

    Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

  • Zienswijze

    Soms heeft de gemeente een plan of neemt een besluit waar u het niet mee eens bent. U kunt dan uw mening geven. Deze mening heet zienswijze. U kunt uw zienswijze bijvoorbeeld indienen als iemand een monumentale boom wil kappen en u het daar niet mee eens bent. Of misschien bent u het niet eens met een wijziging van het omgevingsplan van de gemeente.

    U kunt alleen een zienswijze indienen over ontwerpbesluiten en ontwerpplannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn. Via de gemeentewebsite en huis-aan-huisbladen laten we weten dat er nieuwe plannen of besluiten zijn. We kunnen het besluit dan nog aanpassen.

    Uw mening kan worden overgenomen in het definitieve besluit. Maar dat hoeft niet. Verschillende mensen kunnen met het plan of besluit te maken krijgen. We kijken naar de verschillende belangen en nemen dan een beslissing.