Zoekresultaat 7631 - 7640 van 7792 resultaten

  • Kind erkennen ná de geboorte

    Als u uw kind erkent, wordt u juridisch ouder. Zodra het kind is geboren, wordt de erkenning rechtsgeldig. Dit betekent dat u de wettelijke ouder van uw kind bent. Dit hoeft niet altijd de biologische ouder te zijn. Als juridisch ouder hebt u rechten en plichten. Zo hebt u er recht op om uw kind te zien. En bent u verplicht om voor het kind te zorgen. Erkenning van uw ongeboren kind doet u bij de gemeente. Hiervoor maakt u een afspraak. Bij een eerste kind moet de moeder mee naar de gemeente. Bij volgende kinderen mag de moeder ook via onderstaand DigiD-formulier toestemming geven.

  • Gegevens in basisregistratie personen (BRP) aanpassen

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan uw persoonsgegevens zoals uw huidige adres, burgerlijke staat, geslacht en nationaliteit. Sommige gegevens worden automatisch aangepast. Bijvoorbeeld als u trouwt in Nederland. Andere gegevens geeft u zelf door, zoals een verhuizing.

    U kunt uw gegevens bekijken op MijnOverheid.nl. Kloppen uw gegevens in de BRP niet (meer)? Geef de wijziging meteen door aan de gemeente. De gemeente past uw gegevens dan aan.

    Bent u geadopteerd of heeft u een kind afgestaan ter adoptie? Of bent u van geslacht veranderd? De gemeente kan op uw verzoek gegevens van vóór de adoptie of geslachtswijziging veranderen of weghalen.

    Na adoptie kan de gemeente deze gegevens veranderen of weghalen:

    • Als u bent geadopteerd
      • uw naam
      • informatie over één of beide ouders
      • de bij adoptie verloren nationaliteit
      • adresgegevens van voor de adoptie
      • gegevens over immigratie en emigratie van voor de adoptie
    • Als u een kind heeft afgestaan ter adoptie
      • de gegevens van het kind

    Na geslachtswijziging kan de gemeente deze gegevens veranderen of weghalen:

    • uw naam
    • uw geslacht
    • het gebruik van de achternaam van uw (ex-)echtgenoot of (ex-)geregistreerd partner

  • Verklaring omtrent gedrag (VOG)

    Een VOG is een bewijs van goed gedrag. U heeft het bewijs nodig als u een nieuwe baan krijgt of gaat werken in de kinderopvang of het onderwijs. Ook voor een visum of emigratie kunt u een VOG nodig hebben. Maak een afspraak voor het aanvragen van een VOG. Neem het ingevulde aanvraagformulier en uw identiteitsbewijs mee.  Afspraak maken VOG aanvragen via uw werkgever Werkgevers kunnen een VOG rechtstreeks aanvragen bij de Dienst Justis. U heeft als werkgever eHerkenning nodig U ontvangt vervolgens een e-mail van de Dienst Justis met de mededeling dat voor u een VOG wordt aangevraagd Via een link in deze e-mail ziet u uw gegevens. U moet inloggen met uw DigiD en bevestigen dat uw gegevens kloppen Iemand anders machtigen Iemand anders kan voor u een VOG aanvragen. Deze persoon moet u dan wel machtigen door een schriftelijke machtiging op te stellen. De gemachtigde moet persoonlijk langskomen bij de gemeente en neemt dit mee: Schriftelijke machtiging Geldig legitimatiebewijs Kopie van uw geldig legitimatiebewijs Kosten € 41,35 VOG voor vrijwilligers Werkt u als vrijwilliger met minderjarigen of met mensen met een verstandelijke beperking, dan kunt u de VOG gratis aanvragen.

  • Briefadres aanvragen

    Heeft u geen woonadres? Of woont u tijdelijk in een instelling? Dan kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres. Overheidsinstellingen, zoals UWV of de Belastingdienst, sturen uw post naar dit adres.

    U kunt het adres van een kennis, bedrijf of instelling gebruiken als briefadres. De ontvanger moet ervoor zorgen dat de post bij u terechtkomt. U moet het gebruik van het briefadres aanvragen bij de gemeente.

    Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan helpt de gemeente u hierbij.

    Het kan nodig zijn een briefadres te gebruiken als u:

    • geen vaste woon- of verblijfplaats heeft (bijvoorbeeld als u schipper bent)
    • verblijft in een instelling voor gezondheidszorg
    • verblijft in een instelling op het gebied van de kinderbescherming
    • verblijft in een penitentiaire instelling (gevangenis)

  • Aangifte adoptie

    Wanneer u van plan bent een kind te adopteren dan zijn er 2 mogelijkheden: U wilt een buitenlands kind adopteren. Dat is per 21 mei 2024 verboden. Zat u al in een adoptieprocedure? Dan mag u misschien toch een kind adopteren uit Bulgarije, Filipijnen, Hongarije, Lesotho, Portugal, Taiwan, Thailand en Zuid-Afrika. Neem voor meer informatie over uw situatie contact op met de afdeling Adoptievoorzieningen van stichting Fiom. U wilt een Nederlands kind adopteren, bijvoorbeeld het kind van uw huidige partner.Neem dan contact op met een advocaat. Nadat de rechtbank de adoptie heeft uitgesproken krijgt de gemeente automatisch bericht van de rechtbank. Heeft u een kind geadopteerd uit het buitenland? Dan moet u uw adoptiekind binnen 5 dagen na aankomst in laten schrijven bij de gemeente. Heeft u een Nederlands kind geadopteerd en staat uw kind nog niet ingeschreven op uw adres? Dan moet u uw kind inschrijven bij de gemeente. In Nederland kunt u alleen kinderen onder de 18 jaar adopteren. Alleen in heel speciale gevallen kunnen volwassenen geadopteerd worden.

  • Gemeente aansprakelijk stellen

    Wie is aansprakelijk? De gemeente kan voor verschillende soorten schade aansprakelijk zijn. Bijvoorbeeld bij schade aan gemeentelijke gebouwen, wegen, riolering of openbaar groen. Schade kan ook komen door een aannemer die in opdracht van de gemeente werkzaamheden heeft uitgevoerd. Als de schade komt door een aannemer, dan is de aannemer aansprakelijk voor de schade. De gemeente stuurt uw schadeclaim dan door naar de aannemer. Schadeclaim indienen De opgelopen schade moet een direct gevolg van zijn van handelingen of nalatigheid van de gemeente. Is de gemeente het met u eens? Dan krijgt u de schade vergoed (alles of een deel). Digitaal indienen U kunt uw claim digitaal indienen via onderstaande button. Claim indienen Schriftelijk indienen U kunt uw claim ook schriftelijk indienen bij de gemeente. Bij het indienen van uw claim beschrijft u: Datum, tijdstip en exacte plaats van het voorval. Omschrijving van het voorval. U vertelt ons hoe uw schade is ontstaan. Bewijs van de opgelopen schade (zoals foto's van de schade, een rekening van de reparatie of een schaderapportage). Eventueel een getuigenverklaring. Datum van het opstellen van uw brief. Uw naam en adres. Uw telefoonnummer voor overdag. Uw e-mailadres. Uw handtekening. Juridische informatie Informatie over uw juridische vraag vindt u op de website van het Juridisch Loket. Informatie over schadevergoedingen vindt u op rechtspraak.nl. Wetten Burgerlijk Wetboek Boek 6. Niet mee eens? Dan kunt u de zaak aan de (burgerlijke) rechter voorleggen. Wilt u meer informatie hierover? Dan kunt u terecht bij het Juridisch Loket. Het indienen van een bezwaarschrift bij de gemeente kan niet.

  • Omgevingsvergunning

    Wilt u gaan bouwen, verbouwen, slopen, een boom kappen of een inrit aanleggen? Doe via het omgevingsloket.nl op omgevingswet.overheid.nl een vergunningscheck en kijk of u een vergunning nodig heeft. Soms mag u zonder vergunning bouwen of verbouwen. Bijvoorbeeld voor gewoon onderhoud of het plaatsen van een dakkapel aan de achterkant van uw woning.  Omgevingsloket Hoe werkt het In het omgevingsloket.nl op omgevingswet.overheid.nl geeft u de werkzaamheden aan  die voor u gelden Door het beantwoorden van de vragen krijgt u een overzicht In het overzicht ziet u of u een vergunning moet aanvragen voor uw bouw- of verbouwplannen of dat u een melding moet doen  Vooroverleg Twijfelt u of uw bouw- of verbouwplannen haalbaar zijn, vraag dan een vooroverleg aan. Bel de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. U betaalt altijd voor de aanvraag van de vergunning. De tarieven vindt u in de legesverordening. Nieuwe Omgevingswet Op 1 januari 2024 is in heel Nederland de Omgevingswet ingevoerd. De regels voor het aanvragen van een vergunning worden helder en inwoners kunnen makkelijk zien hoe hun aanvraag verloopt.

  • Trouwen in het buitenland

    Plannen om in het buitenland te gaan trouwen? Of een geregistreerd partnerschap aan te gaan? Daarvoor zullen jullie een aantal zaken van te voren moeten uitzoeken. Bijvoorbeeld: Mogen jullie wel trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in het land waar jullie dat willen? Welke documenten hebben jullie daarvoor nodig? Moeten jullie documenten legaliseren, voordat jullie weer naar huis gaan? En denk ook aan het registreren van jullie huwelijk in Nederland. Sommige landen zullen dan om toestemming van uw gemeente vragen. Dit is een Verklaring van huwelijksbevoegdheid of een ongehuwdverklaring. Kijk voor meer informatie bij het product Verklaring trouwen in het buitenland.

  • Aangifte doen van overlijden

    Aangifte van overlijden doet u binnen 6 werkdagen in de gemeente waar de persoon is overleden. Er wordt dan door die Burgerlijke Stand een overlijdensakte opgemaakt. De woongemeente wordt automatisch op de hoogte gesteld, ook wanneer iemand in het buitenland overlijdt. Een overledene moet binnen zes werkdagen worden begraven of gecremeerd. Dit kan alleen met een verlof tot begraven of cremeren. Dat wordt afgegeven door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente van overlijden. Hierna kunt u de datum voor de begrafenis of crematie bepalen. U kunt de overlijdensaangifte daarom het beste zo snel mogelijk na overlijden doen. Aangifte doen In de praktijk doet de uitvaartondernemer aangifte. U kunt ook zelf bij de gemeente aangifte doen. Neem vooraf telefonisch contact  met ons op via telefoonnummer 14-0115. Wij noteren dan uw gegevens en een specialist belt u dan later terug Meenemen Als u zelf aangifte doet moet u het volgende meenemen: Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of verblijfsvergunning. Een verklaring van overlijden, opgesteld door de behandelend arts of een gemeentelijke lijkschouwer. Meer informatie Overlijden in het buitenland Overlijden: wat moet ik regelen? Voorbereiden op eigen overlijden: wat moet ik regelen? Erven: wat moet ik regelen? De volledige en actuele tekst van de Algemene Plaatselijke Verordening kunt u nalezen op de website van de Rijksoverheid. Meer informatie over verlof tot begraven kunt u nalezen in artikel 9 van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Terneuzen en in artikel 11 van de Wet op de lijkbezorging. Meer informatie over vervoersdocumenten stoffelijk overschot kunt u nalezen in artikel 11 van de Wet op de lijkbezorging.

  • Hulp bij schulden

    Heeft u schulden en heeft u problemen met afbetalen? Zorg ervoor dat het niet erger wordt. Zoek samen met de gemeente naar een oplossing. Dit kan zijn een adviestraject of een minnelijke schuldregeling. Lukt dat niet meer of willen uw schuldeisers niet meewerken? Dan is wellicht wettelijke schuldhulp een mogelijkheid. Zo zoekt u samen naar een duurzame oplossing voor uw schulden. Houd er wel rekening mee dat u langere tijd van weinig geld moet rondkomen.